På Hålogalandsbrua har SRBG stått for stålarbeidene på brua, sammen med en serbisk entreprenør i et arbeidsfellesskap, til en kontrakt på cirka 750 millioner kroner.
– Bruddet ble avdekket i januar 2019 og årsakene til det er sammensatt. Ståltypen som er brukt i boltene gir dem en meget høy fasthet og hardhet, men samtidig sensitive for sprøbrudd, heter det i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Ifølge ekspertgruppa er det trolig en utløsende årsak at boltene over en viss tid i byggetiden sto eksponert for vær og vind, og at det samlet seg vann rundt dem.
– På bakgrunn av ekspertgruppas vurderinger har vi besluttet å trekke pålegget overfor entreprenør JVH (SRBG) om å skifte ut de resterende boltene på brua, sier prosjektdirektør Bård Nyland i Statens vegvesen i meldingen.
SRGB skriver i en kommentar til Byggeindustrien at de er tilfreds med konklusjonene fra ekspert gruppen som har vært nedsatt av Statens vegvesen i forbindelse med den tekniske uenigheten og ansvarsdiskusjon knyttet til feil med boltene på Hålogalandbrua.
– Vi i SRBG er veldig fornøyd med samarbeidet med Statens vegvesen og respekterer fullt ut at diskusjoner som det vi har hatt knyttet til boltene kan oppstå i et så viktig bruprosjekt. SRBG er fokusert på å vokse i Norge og vi er stolt av å ha blitt den valgte partner i å bygge og ferdiggjøre Hålogalandbrua, sier prosjektdirektør Lu Wei i SRBG i en kommentar.
Etter at bruddet ble avdekket skal boltene på Hålogalandsbrua regelmessig bli inspisert.
– Det er ikke avdekket flere brudd, ei heller antydninger til dette. Bruas bæreevne er stabil, men Statens vegvesen har likevel besluttet å skifte ut samtlige 344 bolter som holder bruas bærekabler, heter det i meldingen.
– Det eksisterer en usikkerhet her, i bolter som kan ha en svakhet ved seg. Dette er ikke mulig å avdekke på boltene som er montert, så for å fjerne usikkerheten skifter vi dem ut, sier Nyland.
Situasjonen anses ikke som kritisk og utbedringsarbeidet kan derfor tas over en viss tid.
– Vi regner med å bruke inntil ett år på jobben. Trafikken kan gå som normalt mens dette pågår, så trafikantene skal ikke bli heftet av arbeidet, sier Nyland.