Statens vegvesen skjerper kravet til stigning i Rogfast

I samarbeid med Bokn kommune kommer Statens vegvesen til å starte en ny reguleringsprosess for E39 Rogfast i Bokn kommune.

– Statens vegvesen har bestemt at Rogfast skal bygges med maks 5 prosent stigning opp til Arsvågen i stedet for 7 prosent som tidligere planlagt. Det betyr at planene for Rogfast må omarbeides i Bokn kommune, opplyser regionvegsjef Helge Eidsnes.

Åpning i 2023
– Men vi kommer til å jobbe for å nå målet om åpning av Rogfast i 2023, poengterer Eidsnes.

Tunnelarmen til Kvitsøy blir uendret med 7 prosent stigning. Maks 5 prosent stigning betyr at tunnelen blir vel 1 kilometer lengre. Prisen blir om lag 400 millioner kroner høyere med denne løsningen.

Færre branner
– En redusert stigning fører til 20 prosent færre branner eller tilløp til branner i tunge kjøretøy i tunnelen. Den samlede ulykkes- og dødsrisikoen er beregnet å bli redusert med rundt 5 prosent, sier regionvegsjef Helge Eidsnes.

Slakkere stigning skal gjøre verdens lengste undersjøiske tunnel enda tryggere.

Rogfast skal gå fra Harestad i Randaberg kommune til Arsvågen i Bokn kommune. Tunnelen blir bygd med to løp og til sammen fire felt. I tillegg blir det bygd en tunnel med et løp på om lag fire kilometer opp til Kvitsøy.

Byggeindustrien har tidligere skrevet om en lignende problemstilling på Ryfast, hvor en jurist har klaget prosjektet inn for ESA. Han mener stigningen i tunnelen strider med EUs tunneldirektiv.