Tirsdag klokken 13 trykket skytebas Eivind Lien i Skanska og Bokn-ordfører Osmund Våga på knappen som utløste den første salven i hovedløpene i Rogfast-tunnelen. Foto: Statens vegvesen
Tirsdag klokken 13 trykket skytebas Eivind Lien i Skanska og Bokn-ordfører Osmund Våga på knappen som utløste den første salven i hovedløpene i Rogfast-tunnelen. Foto: Statens vegvesen

Sprengte den første salven på Rogfast

Tirsdag klokken 13.00 trykket skytebas Eivind Lien i Skanska og Bokn-ordfører Osmund Våga på knappen som utløste den første salven i hovedløpene i Rogfast-tunnelen.

E39 Rogfast er delt opp i flere entrepriser, og kontrakten Skanska står for er knyttet til byggingen av nordre del av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør og Bokn i nord.

Det var i desember i fjor Skanska signerte kontrakten med Statens vegvesen om byggingen av nordre del av Boknafjordtunnelen, som er et delprosjekt i det store utbyggingsprosjektet E39 Rogfast. Kontraktsverdien er på cirka fem milliarder kroner.

Skanska bygger en toløps tunnel fra Bokn i nord og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer med tunnel. I tillegg skal de bygge to kilometer med vei i dagen.

Tirsdag ble den første salven i prosjektet sprengt, og det var altså skytebas Eivind Lien i Skanska og Bokn-ordfører Osmund Våga som på knappen som utløste den første salven i hovedløpene i Rogfast-tunnelen.

Prosjektsjef for Rogfast-prosjektet, Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen, sier i en kommentar han er glad for at tunneldrivingen mot Kvitsøy nå er i gang.

Prosjektleder Anne-Britt Moen i Skanska og Bokn-ordfører Osmund Våga tok det første kakestykket da begivenheten ble feiret på kontorene til Statens vegvesen i Arsvågen. Foto: Statens vegvesen
Prosjektleder Anne-Britt Moen i Skanska og Bokn-ordfører Osmund Våga tok det første kakestykket da begivenheten ble feiret på kontorene til Statens vegvesen i Arsvågen. Foto: Statens vegvesen