Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum er klar på at han mener at bygging av ny Mjøsbru skal bli et industriprosjekt for treindustrien. Foto: Jørn Hindklev

SP-lederen vil ta politisk kontroll og bygge ny Mjøsbru i tre

På et valgkamparrangement i Moelv mandag var SP-leder Trygve Slagsvold Vedum klokkeklar. – Hvis dette blir en utfordring, vil jeg ta prosjektet fra Nye Veier. Bygging av ny Mjøsbru i tre skal bli et industriprosjekt for treindustrien, uttaler han.

Mandag møttes et knippe stortingskandidater fra Hedmark og Oppland til et valgkamparrangement i regi av Mjøsen Skog, Glommen Skog og Viken Skog. Stedet for arrangementet var Moelvens hovedkontor i Moelv.

Temaet for debatten mellom politikerne var skog- og treindustriens utfordringer og hva de ulike partiene vil gjøre for å sikre skog- og treindustrien konkurransedyktige rammevilkår.

Staten må bruke innkjøpsmakten

Infrastruktur- og skatte og avgiftspolitikken ble selvsagt diskutert. Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum var likevel tydelig på det offentlige må bruke innkjøpsmakten mye mer aktivt for å sørge for industriutvikling i Norge.

– Ny Mjøsbru i tre er et veldig konkret eksempel på dette, sier han og legger til at det siste den forrige regjeringen gjorde var å sørge for 12 millioner kroner for å synliggjøre mulighetene for ny Mjøsbru i tre. Det krever en vilje for å få det til. Norge skal investere 1.000 milliarder kroner i infrastruktur til samferdsel, da må vi bruke muligheten til å bygge industri, ikke bare selve veien, sier han.

Slagsvold Vedum er klar på at hvis dette blir en utfordring i forhold til Nye Veier, ønsker han å ta politisk kontroll og ta prosjektet ut av Nye Veiers portefølje.

Frp-støtte fra Oppland

Han får imidlertid støtte fra Fremskrittspartiets stortingsrepresentant fra Oppland, Morten Ørsal Johansen, for at ny Mjøsbru bør bygges i tre.

Stortingsrepresentant Morten Ørsal Johansen (FrP). Foto: Jørn Hindklev

– Jeg mener vi skal legge til rette for at vi skal bruke tre for ny Mjøsbru. Det er det ingen tvil om. Det er et signalbygg og haren stor reklameverdi for treindustrien. Så får vi se hvordan kostnadsbildet blir for prosjektet, men jeg tror en slik bru i et langsiktig perspektiv vil ha en økonomi og samfunnsnytte som vil være positiv. Jeg kommer til å bruke mye energi på at det blir en trebru, sier han.

– Men her blir det en kamp i eget parti og blant eventuelle regjeringspartnere?

– Det er det ingen tvil om. Slik er det i de alle saker. Man må kjempe. Da er det flott at flere representanter fra Oppland og Hedmark er positive til dette. Vi trenger å vise at vi har en industri på Innlandet som klarer seg knakende godt. Da må vi legge til rette for at den fortsatt skal gjøre det, sier han.

Han mener det ikke er nødvendig å trekke prosjektet ut av Nye Veiers portefølje for at det skal bli en trebru over Mjøsa.

– Tror du entreprenører som ofte velger trygge og utprøvde løsninger vil være giret på å bygge en trebru?

– Dette skaper nye muligheter for både entreprenørbransjen og treindustrien og de som skal utvikle prosjektet. Jeg er ikke i tvil om at bransjen vil synes at dette blir et veldig spennende å være med på, sier han.

– Næringsnøytralitet har blitt en karikatur

Også Høyre kandidat for Hedmark og Unge Høyre-leder, Kristian Tonning Riise deler oppfatningen om at det offentlige skal styrke sin innkjøpsmakt til å bygge mer i tre.

Høyres listestopp i Hedmark og Unge Høyre-leder Kristian Tonning Riise. Foto: Jørn Hindklev

– Dette er noe jeg er veldig glad for at jeg fikk gjennomslag for i Høyre sitt program. Jeg mener at næringsnøytralitet har mistet sin betydning og begynner å bli en karikatur. Når regjeringen har doblet investeringen i skogsbilveier, er det åpenbart rettet mot at vi skal få tømmer ut av skogen. Det samme er gjelder når vi lansere flaskehalstiltak direkte rettet mot tømmertransporten, fastslår han.