Smart Club vil til Molde

Smart Club-kjeden, som tilbyr varer fra over 40 ulike bransjer og har vokst kraftig de siste årene, ønsker å etablere varehus i Molde, i følge Romsdals Budstikke.

Det bekrefter kommunikasjonsdirektør Nina H. Foss overfor Romsdals Budstikke. Hun sier at Smart Club ønsker å etablere seg på flere steder i Møre og Romsdal, og arbeider med planer også i Ålesund og Kristiansund. Brynestad Det er finansmannen Atle Brynestad står bak Smart Club, gjennom selskapet CG Holding AS. Nina H. Foss sier at det ennå er for tidlig å si om og når Smart Club etablerer seg i Molde, fordi en ennå ikke har fått noen tomt. Vi diskuterer nå flere tomtealternativer i Molde, sier kjedens kommunikasjonsdirektør. Etter det Romsdals Budstikke erfarer, er den tidligere slakterieiendommen på Moldegård et av de aktuelle tomtealternativene for Smart Club-etableringen. Ingen kommentar På prinsipielt grunnlag kommenterer vi ikke hvem vi er i forhandlinger med og ikke i forhandlinger med, sier eiendomsdirektør Jan Petter Storetvedt i Angvik Eiendom AS, som arbeider med utvikling av slakterieiendommen. Hele landet Nina H. Foss opplyser at Briksdalen Eiendom AS, som også eies av CG Holding og er søsterselskap til Smart Club AS, ser på eiendommer over hele landet. Når Briksdalen Eiendom utvikler tomter, er pfte intensjonen at Smart Club skal inn som leietaker, sier Nina H. Foss. Hun framholder at Smart Club ønsker å bli landsdekkende, med store varehus i de større byene og mindre Smart Club Express på 2.0003.000 kvadratmeter ellers. Hva er bakgrunnen for planene om etablering i Molde? Det er potensialet for handel, sier Nina H. Foss. Smart Club har i dag tre store varehus som ligger på Alnabru i Oslo, Råde i Østfold og i Trondheim. En er videre i ferd med å bygge et varehus vis-à-vis IKEA på Slependen i Asker. På Sofiemyr i Oslo har kjeden en mindre Smart Club Express. Mange bransjer Smart Club selger varer blant annet innenfor elektro, interiør, bygg, sport, helsekost, klær og sko, leker, kontor, bøker og dagligvare. Vi skal til enhver tid tilby kundene et bredt utvalg av merkevarer med høy kvalitet til konkurransedyktige priser. Vi tilbyr de mest solgte varene fra over 40 bransjer, og er alltid tidlig ute med sesongvarer som eksempelvis hagemøbler, ski, sykler og julevarer, sier Nina H. Foss. Smart Club har vært i sterk vekst siden etableringen i 1995, og omsatte i 2004 for 1,1 milliarder kroner. Hentelager Smart Clubs tradisjonelle utsalgssteder er ikke butikker, men snarere store hentelager hvor kundene selv kommer og henter varer. Det er kun pallreoler, og kundene må selv plukke produktene de skal ha. Denne driften er svært rasjonell. Noe som betyr at vi kan drive vår virksomhet med lave kostnader. Som grossist kjøper vi inn i store kvanta direkte fra produsent, og slipper på den måten å betale ekstra for fordyrende mellomledd. Det gjør at vi kan selge våre produkter til lave priser, sier Nina H. Foss. CG Holding-konsernet omfatter virksomheter innenfor varehandel, industri, eiendom og reiseliv, og omsatte i 2004 for 2,7 milliarder kroner.