Slik blir Hardangerbrua

Statens vegvesen mener Hardangerbrua blir et landemerke. Når brua står ferdig om fem år vil den ha en varig signatur som passer inn i landskapet.

Statens vegvesen vil presentere de arkitektoniske hovedgrepene med to åpne tunnelportaler og to brutårn på mer enn 200 meter. - Hovedutfordringen har vært å finne balansen mellom å få brua til å gli så godt som mulig inn i landskapet samtidig som den skal ha sin egen signatur. Jeg mener at vi har lykkes med det. Brua tar hensyn til den brå overgangen mellom tunnel og bru, blant annet med åpne og tilpassede tunnelportaler, sier arkitekt Pål Jørgensen i Forum Arkitekter som har tegnet disse elementene. På tross av at de skal ta opp store krefter og rager mer enn 200 meter opp i lufta, er brutårna blitt slanke konstruksjoner som vil gå godt inn i landskapet. - Tårntoppene har fått en utforming som skal gi assosiasjoner til de bratte fjellsidene og skredløpene som preger bruas ville og vakre omgivelser, sier Jørgensen. Statens vegvesen sitt arbeid med Hardangerbrua i Ullensvang og Ulvik herad i Hordaland er godt i gang. Klargjøringen av arkitekturen er en viktig milepæl i prosjektet. Allerede i mars vil anleggsarbeidet på Vallavik-siden starte.