Oversiktsbilde av Follobanen sett fra Oslo S. Illustrasjon: Jernbaneverket/Vianova

Skuffede norske entreprenører etter nok en utenlandsk Follobane-kontrakt

Skuffelsen er stor blant flere av de norske entreprenørene som kjempet om den hittil største enkeltkontrakten for jernbaneutbygging i Norge.

En sammenslutning selskapene Acciona Infraestructuras S.A. fra Spania og Ghella S.p.A. fra Italia ble tirsdag innstilt av Jernbaneverket til en 8,7 milliarders kontrakt for tunnelarbeid med tunnelboremaskiner (TBM) på Follobanen. 

Kontrakten, som Skanska Norge, Implenia Norge og NCC Construction alle var med å kjempe om i ulike joint venture-konstellasjoner, skal etter planen underskrives før påske.

Ståle Rød

– Vi ser at våre utenlandske konkurrenter er aggressive i

det norske markedet, og med tanke på den utviklingen vi har sett med tildelingen av drill & blast-kontrakten på Follobanen, så er vi ikke overrasket over avgjørelsen, sier administrerende direktør Ståle Rød i Skanska til Byggeindustrien.

Kun en posisjon som gjelder

Skanska-sjefen legger ikke skjul på at de er skuffet over at tilbudet de leverte sammen med sin østerrikske joint venture-partner på dette prosjektet, Strabag, kom til kort.

– Du deltar naturligvis i konkurranser for å vinne, og da er det kun en posisjon som gjelder. Det er ingenting som heter sølv- og bronsemedaljer her, så ja, nå er vi skuffet, sier Ståle Rød.

Skuffet Implenia-sjef

Petter Vistnes

Implenia Norge var sammen med Hochtief Solution og Dragados en av de andre seks konstellasjonene som var prekvalifisert til den store TBM-kontrakten i Follobane-prosjektet.

Administrerende direktør Petter Vistnes i Implenia Norge er i likhet med Ståle Rød, skuffet over Jernbaneverkets innstilling.

– Vi har lagt ned veldig mye jobb i dette tilbudet sammen med våre samarbeidspartnere, så det er klart at det er skuffende å ikke vinne frem. Dette var en jobb vi virkelig hadde lyst på og har teknologien til å løse. Den totale kompetansen i arbeidsfellsskapet er av ypperste klasse, og vårt morselskap i Sveits tung TBM-kompetanse, sier Vistnes.

Både Vistnes og Rød understreker at de  foreløpig ikke fått satt seg grundig i begrunnelsen fra Jernbaneverket.

Styrket ut av konkurransen

NCC Construction deltok i konkurransen i et joint venture sammen med franske Vinci Construction Grands Projects og tyske Wayss & Freytag Ingenieurbau.

I likhet med de andre norske ville de selvfølgelig ha prestisjekontrakten, men føler også at de kommer styrket ut av konkurransen.

– Vi kan avslutte et arbeid vi har jobbet knallhardt for i ett år. Vi føler at vi har klart å jobbe frem et tilbud som vi var trygge og sikre på at var veldig bra. Vi har lært mye i denne prosessen, og dette arbeidet har styrket vår organisasjon, sier NCC Construction-direktør Håkon Tjomsland til Byggeindustrien.

Tjomsland understreker at man kan være skuffet, men at

Håkon Tjomsland

det er slik en global konkurranse fungerer.

– Vi registrerer at det er noen andre som mener at de kan bygge dette til en annen pris enn det vi kan, sier den norske NCC-sjefen.

Både Skanska/Strabag og Implenia/Dragados/Hochtief-konstellasjonene  var blant  de prekvalifiserte aktørene til drill & blast-kontrakten som nylig gikk til italienske Condotte.

To store byggekontrakter igjen

Etter at både drill & blast- og TBM-kontrakten er delt ut står det igjen to store byggekontrakter på Follobanen; byggingen av en ny stasjon på Ski og arbeider på strekningen mellom Ski og Langhus og kontrakten som gjelder innføringen av Follobanen til Oslo S.

På Ski-kontrakten er fem selskap prekvalifisert; AF Gruppen Norge AS, Obrascón Huarte Lain (Spania), Skanska Norge AS, Società Italiana per Condotte d'Acqua S.p.A (Italia) og Veidekke Entreprenør AS.

På Oslo S-innføringen er det seks selskap som fortsatt er med; AF Gruppen Norge AS, Bilfinger Construction GmbH (Tyskland), Salini Impregilo (Italia), et arbeidsfellesskap (Joint Venture) mellom selskapene Skanska Norge AS og Ed. Züblin (Tyskland), Società Italiana per Condotte d'Acqua S.p.A (Italia) og Veidekke Entreprenør AS.