Ski-VM gir næringslivet 1,45 milliarder ekstra

Ski-VM gir en ekstra omsetning for næringslivet på 1,45 milliarder kroner, anslår Hovedorganisasjonen for handel og tjenester (HSH).

Regnestykket baserer seg på rapporten «In Search of the Experience Economy» fra Nordic Innovation Centre (2006), som analyserer hva besøkende til ulike kultur- og idrettsarrangementer i Norden la igjen av penger per dag. Dette fordeler seg hovedsakelig på overnatting, restaurantbesøk, shopping og transport.

– Med enkelte forbehold vil forbruket per opphold per besøkende ligge på 516 euro. Da er ikke billettinntekter tatt med, sier direktør Hilde Charlotte Solheim i HSH.

Med en forsiktig justering for noe prisstigning og høyere kostnadsnivå i Norge, vil det gi en snittomsetning på 4851,86 kroner for hver av de 300.000 besøkende under ski-VM, iføle Solheim. Tallene er basert på sammenlignbare idrettsarrangementer.

300.000 besøkende

VM-arrangøren har estimert antall besøkende til rundt 300.000 i perioden som mesterskapet varer i Holmenkollen.

– Skal vi gå ut fra dette, vil et anslag tilsi at ski-VM kan generere ekstra omsetning for næringslivet på nær 1,5 milliarder, sier Solheim til NTB.

Hun understreket at også markedsføringseffekten er formidabel, men vanskelig å tallfeste.

– I Holmenkollen er det selvsagt lagt inn svært mye penger. Disse investeringene mener jeg vil betale seg tilbake i form av årlige verdenscuprenn og profilering av Oslo som byen absolutt trenger, sier Solheim.

Tre dager i snitt

Til grunn for beregningene ligger de foreløpige besøkstallene som Ski-VM 2011 opererer med. Fra arrangørens side er det forsiktig anslått at mellom 40.000 og 60.000 tilreisende i snitt tilbringer tre dager i hovedstaden. I tillegg kommer mange som tar sikte på dagsreiser til Holmenkollen og de festlighetene det er lagt opp til i sentrum av byen i etterkant av øvelsene.

VM-arrangøren har så langt solgt rundt 200.000 billetter til mesterskapet, men det er fortsatt billetter til overs til alle renndager. Bare billettene til den populære herrestafetten er utsolgt.

Fortsatt plasser

– Vi har billetter og hotellplass til enda flere. Det er fortsatt mange som ikke helt vet hva de skal gjøre i vinterferien og venter til i siste liten med å ta tden beslutningen, sier salgs- og markedssjef Heidi Thon i Ski-VM 2011 til NTB.

Thon sier at de skal forsøke å skaffe en helhetlig og grundig oversikt over hvor mye mesterskapet genererer i kjøp av varer og tjenester i et samarbeid med Innovasjon Norge.

I ukene 8 og 9 som mesterskapet arrangeres, er hotellbelegget vanligvis på rundt 50 prosent. Selve VM-arrangementet vil ifølge de stipulerte forhåndstallene gi hotellene rundt 50.000 romdøgn ekstra i de to vinterukene.