Regnestykket baserer seg på rapporten «In Search of the Experience Economy» fra Nordic Innovation Centre (2006), som analyserer hva besøkende til ulike kultur- og idrettsarrangementer i Norden la igjen av penger per dag. Dette fordeler seg hovedsakelig på overnatting, restaurantbesøk, shopping og transport.
– Med enkelte forbehold vil forbruket per opphold per besøkende ligge på 516 euro. Da er ikke billettinntekter tatt med, sier direktør Hilde Charlotte Solheim i HSH.
Med en forsiktig justering for noe prisstigning og høyere kostnadsnivå i Norge, vil det gi en snittomsetning på 4851,86 kroner for hver av de 300.000 besøkende under ski-VM, iføle Solheim. Tallene er basert på sammenlignbare idrettsarrangementer.
300.000 besøkende
VM-arrangøren har estimert antall besøkende til rundt 300.000 i perioden som mesterskapet varer i Holmenkollen.
– Skal vi gå ut fra dette, vil et anslag tilsi at ski-VM kan generere ekstra omsetning for næringslivet på nær 1,5 milliarder, sier Solheim til NTB.
Hun understreket at også markedsføringseffekten er formidabel, men vanskelig å tallfeste.
– I Holmenkollen er det selvsagt lagt inn svært mye penger. Disse investeringene mener jeg vil betale seg tilbake i form av årlige verdenscuprenn og profilering av Oslo som byen absolutt trenger, sier Solheim.
Tre dager i snitt
Til grunn for beregningene ligger de foreløpige besøkstallene som Ski-VM 2011 opererer med. Fra arrangørens side er det forsiktig anslått at mellom 40.000 og 60.000 tilreisende i snitt tilbringer tre dager i hovedstaden. I tillegg kommer mange som tar sikte på dagsreiser til Holmenkollen og de festlighetene det er lagt opp til i sentrum av byen i etterkant av øvelsene.
VM-arrangøren har så langt solgt rundt 200.000 billetter til mesterskapet, men det er fortsatt billetter til overs til alle renndager. Bare billettene til den populære herrestafetten er utsolgt.
Fortsatt plasser
– Vi har billetter og hotellplass til enda flere. Det er fortsatt mange som ikke helt vet hva de skal gjøre i vinterferien og venter til i siste liten med å ta tden beslutningen, sier salgs- og markedssjef Heidi Thon i Ski-VM 2011 til NTB.
Thon sier at de skal forsøke å skaffe en helhetlig og grundig oversikt over hvor mye mesterskapet genererer i kjøp av varer og tjenester i et samarbeid med Innovasjon Norge.
I ukene 8 og 9 som mesterskapet arrangeres, er hotellbelegget vanligvis på rundt 50 prosent. Selve VM-arrangementet vil ifølge de stipulerte forhåndstallene gi hotellene rundt 50.000 romdøgn ekstra i de to vinterukene.
- Nøkkelord
- Byggevarer
- Næringsliv