Illustrasjonsfoto: Mikkel Walle/Skanska
Illustrasjonsfoto: Mikkel Walle/Skanska

Skanska oppgraderer Nappstraumtunnelen

Skanska har signert kontakt med Statens vegvesen om oppgradering av Nappstraumtunnelen. Prosjektet gjennomføres som totalentreprise med samspill.

– Kontrakten ble signert tirsdag 28. mars, og prosjektet skal først gjennom en utviklingsfase hvor Skanska sammen med Statens vegvesen skal utvikle prosjektet i et integrert samarbeid som ender opp i en omforent målpris. Endelig kontraktsverdi vil først være avklart i november 2023, heter det i en pressemelding. De fysiske arbeidene i tunnelen vil etter planen starte i desember 2023 og pågå frem til desember 2026.

Nappstraumtunnelen er en undersjøisk tunnel som går under sundet (Nappstraumen) mellom kommunene Vestvågøy og Flakstad i Lofoten. Tunnelen ble åpnet i 1990 og skal nå oppgraderes slik at den tilfredsstiller kravene i tunnelforskriften.

– Det er omfattende og tidkrevende arbeider som skal utføres. Mer eller mindre alt av gammelt utstyr skal skiftes og nytt moderne utstyr skal installeres. Det skal blant annet etableres tre nye havarilommer, hele tunnelen skal vann- og frostsikres, det skal etableres komplett installasjon for elektro og automasjon, nye vifter, nye tekniske rom samt oppgradering av overvannsledning med mer, skriver Skanska i meldingen.

Nappstraumtunnelen ble åpnet i 1990. Nå skal Skanska rehabilitere tunnelen. Foto: Statens vegvesen
Nappstraumtunnelen ble åpnet i 1990. Nå skal Skanska rehabilitere tunnelen. Foto: Statens vegvesen

– Vi er veldig glade for å ha vunnet enda en tunnel-rehabiliteringskontrakt for Statens vegvesen. I dette prosjektet får vi utnyttet vår solide kompetanse og gjennomføringskraft både innen tunnelinnredning og elektrotekniske fag. Det er også valgt en meget spennende samarbeidsform som vi har svært god erfaring med fra andre typer prosjekter, og som vi gjerne ønsker flere av i fremtiden, forteller Trond Pettersen Valeur, regiondirektør Skanska Anlegg, Region Samferdsel og Energi, i meldingen.

Det finnes ingen omkjøringsmuligheter og for å minimere ulempene til trafikantene vil alt av anleggsarbeider bli gjennomført som nattarbeid. Arbeidene vil også ta en pause i sommerferien slik at turistene ikke blir berørt.