BYGGER. Prosjekt- og utviklingsdirektør Cato Dehli Lauritzen og administrerende direktør Eirik Thrygg i Sektor Gruppen har store utviklingsprosjekter på gang for mange av de 36 kjøpesenterne i porteføljen.

Skal handle kjøpesenter-entrepriser for over milliarden

Byggekontraktene står i kø når Sektor Gruppen skal rehabilitere og bygge ut sin voksende kjøpesenterportefølje for langt over én milliard kroner de kommende årene.

– Tallet varierer nærmest fra dag til dag, men med smått og stort vil vi trolig lande på investeringer på rundt 1,3 milliarder kroner, sier administrerende direktør Eirik Thrygg i Sektor Gruppen til Byggeindustrien.

Etter å ha brukt til sammen 13 milliarder og store deler av 2012 og 2013 på å kjøpe seg kraftig opp i det norske kjøpesentermarkedet, har Sektor der blant andre Petter Stordalen er inne på eiersiden, nå startet jobben med å oppgradere flere av de 36 eiendommene som utgjør kjøpesenterporteføljen. Ti av sentrene er under forvaltning.

Flere steder har også Sektor Gruppen omfattende bolig-, kultur- og fritidsplaner for næringseiendommene sine.

Stordalen vil bygge for 700 millioner

Riverarbeider i gang

På Krokstadelva utenfor Drammen er Skanska allerede i gang med å rive deler av gamle Buskerud storsenter. I løpet av 2014 skal hele 6.000 kvadratmeter av Buskerud storsenters Coop-butikk i Krokstadelva rives helt ned for så å byg­ges opp igjen til årets julehandel.

– Vi skal ikke bare oppgradere storsenteret, men på sikt vil vi utvikle ett sentrum for hele Krokstad-området med nye leiligheter, kulturhus, badeanlegg og bygge opp funksjoner innenfor helse, trening og velvære i området Krokstadelva, sier prosjekt- og utviklingsdirektør Cato Dehli Lauritzen.

Skanskas kontrakt i det såkalte trinn 0 av prosjektet har en verdi på rundt 75 millioner kroner.

– Totalt er det planer om å investere for rundt 350 millioner kroner i utviklingen av Buskerud storsenter og 200 millioner i forbindelse leilighetsprosjektet langs elvebredden ved Buskerud storsenter.

Skanskas jobb i drammensregionen er langt fra den eneste eiendomsutvikleren har gående. I Sarpsborg er den private byggherren i disse dager i sluttforhandlinger med Veidekke om en kontrakt på rundt 40 millioner kroner om å forbedre og videreutvikle Storbyen i Sarpsborg.

– Her skal vi utvide senteret med totalt 2.000 kvadratmeter, og vi skal åpne senteret mer opp slik at kundesirkulasjonen blir bedre enn hva den er i dag. Den nye glassfasaden vil dessuten gi hele torget i Sarpsborg et løft, mener Thrygg og Lauritzen.

Store Down Town-planer

I Telemark er den lokale Skiens-entreprenøren Thor Entreprenør snart klare til å sette spaden i jorda for et 4.500 kvadratmeter stort nybygg til arealkrevende handel knyttet til Down Town i Porsgrunn. Kontrakten, som er startskuddet for en rekke byggeprosjekter knyttet til senteret, har en verdi på rundt 40 millioner.

– Trolig skal det investeres for rundt 500-600 millioner kroner i prosjektet rundt Down Town. Planene for et nytt handelshus, nye boliger og uteområder som åpner opp sirkulasjon mellom handelsbygg og eksisterende museumsbygg, ligger alt på bordet, ifølge Lauritzen.

I tillegg har Block Berge Bygg nå i april startet arbeidene med å utvide Kilden kjøpesenter i Stavanger med 8.200 kvadratmeter, og i Bergen skal Oasen senter i løpet av 2014 vokse med 8.000 nye kvadratmeter.

Krevende

Bygge- og riverarbeider ved kjøpesentre som er i full drift, er en krevende øvelse. Derfor er valget av entreprenør et ekstra følsomt tema i denne type prosjekter, mener Sektor-lederne.

– Med så mange berørte parter, både på leietaker- og kundesiden, krever det en entreprenør med både gode samarbeidsevner og en løsningsorientert stil. Det er også en stor fordel om entreprenøren har erfaring fra lignende prosjekter tidligere, og som vi vet har knekt «leietakerkoden». Men vi ser at der vi får byggeprosjektene til å fungere, så skaper det entusiasme og trygghet blant leietakerne. De ser at det satses langsiktig, og faktisk klarer vi mange steder å øke omsetningen i byggeperiodene. Byggearbeider skaper nysgjerrighet og tiltrekker seg mennesker, og det er også noe vi prøver å forsterke i vår kommunikasjon med brukerne og leietakerne, sier Eirik Thrygg.