Illustrasjonsfoto.

Risa klager på tapt veikontrakt

Risa hadde det laveste tilbudet på rv 509 Sømmevågen vest og Flyplassvegen i Sola, men fikk ikke jobben. Nå har entreprenørselskapet klaget inn Statens vegvesen.

Entreprenørselskapet Risa AS var en av fire tilbydere da Statens Vegvesen Region Vest la ut arbeidet med Riksveg 509 Sømmevågen vest og Flyplassvegen i Sola kommune på anbud. Etter anbudsåpning var selskapet laveste tilbyder. Totalverdien av oppdraget er 323 millioner kroner.

De tre andre konkurrentene var Vassbakk og Stol (332 millioner), Stangeland Maskin (332 millioner), og Kruse Smith og Bjelland i fellesskap (341 millioner).

Etter kontrollregning og gjennomgang av dokumentasjonen mente Vegvesenet at tre av de fire ikke hadde levert tilfredsstillende dokumentasjon.

– Vi ønsker klare og forutsigbare retningslinjer når Statens Vegvesen gjennomfører anbudsrunder, sier administrerende direktør i Risa AS, Trond V. Tvedt i en pressemelding.

– At Statens Vegvesen ønsker å bli en mer profesjonell bestiller av tjenester er noe vi har etterlyst lenge. Denne saken viser likevel med all tydelighet at Statens Vegvesen opptrer vilkårlig og uforutsigbart, mener Tvedt.

Skattepenger og lokale arbeidsplasser.

Ifølge Risa innebærer dette at prosjektet blir nærmere 20 millioner kroner dyrere, penger de mener likegodt kunne vært brukt til å bygge cirka 20 kilometer med gang- og sykkelvei.

– Det dreier seg derfor ikke bare om vår bedrifts oppdragssituasjon, men like mye om hvordan Statens Vegvesen forvalter skattebetalernes penger. l tillegg er slik uforutsigbarhet en utfordring for hele bransjen og våre muligheter for å opptre som en sikker arbeidsgiver for dyktige ansatte, sier Trond V. Tvedt.

– Vi er en stor arbeidsgiver, og tar vårt samfunnsoppdrag svært alvorlig. Dette innebærer også at vi ønsker å synliggjøre effektene ved en slik praksis som Statens Vegvesen nå gjennomfører.

Helt ny praksis

Ifølge entreprenørselskapet hadde de sikret tilbudet med dokumentasjon på personellets faglige kvalifikasjoner og leveringsevne. Statens vegvesen valgte på sin side å kreve en såkalt Forpliktelseserklæring for underleverandøren på betongarbeider. Dette er et skjema der underleverandøren forplikter seg til å levere i tråd med det volum og kvalitet som oppdragsgiver krever.

– Dette er ikke tydeliggjort i konkurransegrunnlaget og har ikke vært gjeldende praksis tidligere. At tre av fire entreprenører her ble forkastet viser med all tydelighet at Statens vegvesen her har vært uklare med hensyn til hva de har kommunisert, mener Tvedt.

– Vi har dokumentert at vi har disse ferdighetene i vår egen organisasjon, noe som burde innebære en enda større sikkerhet for oppdragsgiver, sier Tvedt og spør: 

– Hvorfor tok ikke Statens vegvesen kontakt med oss og etterlyste en slik enkel erklæring? Det ville tatt oss ti minutter å levere en slik, og det hadde spart skattebetalerne for nærmere 20 millioner kroner.

Vegvesenet: Juristene får avgjøre

I en kommentar til Stavanger Aftenblad sier prosjektleder Odd Magnar Nerland i Statens vegvesen at Risa manglet erklæringer i sitt tilbud, og de derfor ikke fikk oppdraget. Til Byggeindustrien sier Nerland følgende:

–Nå får juristene se på saken og finne ut hva som er rett og galt. Vi mener vi har fulgt regelverket, og noen ganger får anbudsprosesser utfall med det resultatet vi ser her – nemlig at noen faller fra. At vi dermed må velge et dyrere tilbud for å nå målet, er noe som kan skje når vi skal forholde oss til de overordnede reglene, sier Odd-Magnar Nerland til Byggeindustrien.

–Risa mener de kunne lagt frem nødvendige erklæringer på 10 minutter om de hadde blitt spurt. Hva er din kommentar til det?

–Det har jeg ingen kommentar til. Det er en påstand som får stå for Risas egen regning, sier Nerland som understreker at de ikke ser på saken som en konflikt, men snarere som en sak der det er meningsforskjeller mellom partene.

Midlertidig forføyning

Risa har søkt juridisk rådgivning og påklager avgjørelsen. Selskapet har også begjært en midlertidig forføyning for å utsette kontraktsinngåelsen inntil Kofa har gitt rådgivende uttalelse i saken.