Riktig med ekstern vurdering

Det har de siste dagene vært et kraftig kjør mot Statens vegvesen og vegdirektøren rundt Vegvesenets ulykkesrapporter og hvordan man har delt og offentliggjort innholdet i disse rapportene. Det er kommet frem så mange påstander at samferdselsministeren nå ønsker en ekstern vurdering av omfang og praksis i disse sakene.

Det er en lur beslutning av Ketil Solvik-Olsen. Etter at VG begynte å kjøre denne saken har det påståtte hemmeligholdet av rapportene fått bred oppmerksomhet.

Vi har forståelse for at det innen visse områder, hvor personvernet krever det, kan være noen opplysninger som ikke bør ut. Men dette bør være de ytterst få unntakene. Åpenhet og deling av informasjon er særdeles viktig for en etat som Statens vegvesen. Derfor er nok en bred gjennomgang også velkommen i den mektige etaten. De siste dagene har også vegdirektøren lovet mer åpenhet, og da blir det nok slik.

Man burde selvsagt helt fra starten av informert bedre både om at rapportene eksisterer og hva rapportene inneholder. Dette er viktig informasjon Vegvesenet har benyttet store ressurser på å hente frem, så det finnes åpenbart mye å hente her. Om viktige opplysninger er oppdaget, er det alvorlig om denne informasjonen ikke har nådd ut hvor den burde, det være seg pårørende eller kolleger innen andre offentlige etater. Ikke minst vil dette gjelde innen rettsvesenet.

Derfor er det viktig med en grundig gjennomgang, der alle elementer kan komme frem, slik at vi kan danne oss et riktig bilde av situasjonen. I slike saker er det vanskelig for utenforstående å få det fulle bildet. Vi går ut fra at de eksterne granskerne selvsagt får tilgang til alt nødvendig materiale, slik at de kan danne seg et godt overblikk over situasjonen. Og det er i alles interesse at det skjer så raskt som mulig. Mistenkeliggjøring av håndteringen av disse rapportene er ikke noe en så viktig etat som Statens vegvesen kan leve med over en lengre periode.

Solvik-Olsen sier torsdag kveld at gjennomgangen skal vurdere hvordan Statens vegvesen har praktisert offentlighetsloven knyttet til ulykkesrapportene. I tillegg ønsker han en samlet oversikt over hvor mange som har bedt om innsyn i rapportene, og hvordan henvendelsene er håndtert. Vi håper all viktig informasjon nå kommer ut.