- Dersom vi kan forlenge levetida på de vegdekkene vi legger med ett år, og det er et forsiktig anslag, så kan vi spare 50 millioner kroner årlig bare i Region øst, så her er det store økonomiske gevinster å hente, sier Torgrim Dahl.

Riktig asfalt på riktig sted

Ulike typer asfalt har ulike egenskaper. I Region øst har Statens vegvesen samlet kunnskap og erfaring i en rapport som beskriver beste praksis.

- Rapporten er basert på årskostnader for ulike dekketyper, kombinert med byggeledernes erfaringer. Det er en veileder for valg av riktig dekketype på den enkelte vegen, sier Torgrim Dahl. Han er prosjektleder for Dekkeprosjektet i Statens vegvesen Region øst.

Ulike asfalttyper

Hvert år legges det omkring 3000 kilometer ny asfalt på riks- og fylkesvegene her i landet. Prisen er om lag 2,5 milliarder kroner. Da er det viktig å velge riktig asfalt på riktig sted. For ulike asfalttyper er tilpassa ulikt klima, ulik trafikkmengde, bæreevne og støy. I tillegg varierer tykkelsen på asfalten, størrelse på steinen i asfalten, og hvilken type bindemiddel som blir brukt.

Store gevinster å hente

De ulike asfalttypene har ulik levetid og årskostnad. Utifra pris og levetid kan man regne ut årskostnaden for den enkelte asfalttypen på den enkelte vegen. Og årskostnaden er nøkkelen til å velge riktig asfalt på riktig sted.

- Dersom vi kan forlenge levetida på de vegdekkene vi legger med ett år, og det er et forsiktig anslag, så kan vi spare 50 millioner kroner årlig bare i Region øst, så her er det store økonomiske gevinster å hente, sier Torgrim Dahl.

Tre viktige utviklingstrekk

Beste praksis er ikke statisk; kunnskapen utvikler seg stadig. Torgrim Dahl ser noen utviklingstrekk som han forventer at vil forsterkes i åra som kommer.

- Vi jobber med å utvikle en mer steinrik asfalt som bedre skal tåle det høye ringtrykket fra tunge lastebiler. Vi vil nok også se enda mer bruk av ulike remix-løsninger, der vi sparer ressurser ved å gjenbruke den gamle asfalten. I tillegg har vi i år tatt i bruk en ny metode der forstekning av vegen kombineres med at det legges nytt vegdekke, sier Dahl.