Ullustrasjonsfoto: RIF

RIF slår veialarm: Vil koste 900 milliarder

Å heve tilstanden på norske kommunale veier og fylkesveier til god stand vil koste omtrent 900 milliarder kroner, konkluderer RIF.

Rådgivende Ingeniørers Forenings tilstandsrapport for kommunale veier og fylkesveier avdekker i år et samlet vedlikeholds- og oppgraderingsbehov i kommunale og fylkeskommunale bygg og infrastruktur på 1.450 milliarder kroner.

Hvis tilstanden til kommune- og fylkesveinettet skal løftes til et nivå som RIF mener er bærekraftig, må man ut med omtrent 900 milliarder kroner. Det aller største behovet er på fylkesveiene.

RIF har vurdert tilstanden til fylkesveinettet til karakter to på en skala fra én til fem, der fem er best. Det er store vedlikeholdsetterslep, og med dagens bevilgningsnivå, er det stor sannsynlighet for at dette øker, skriver RIF i rapporten.

Verst i nord og vest

Med dagens bevilgningsnivå, advarer RIF, er det stor sannsynlighet for at vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet øker. I tillegg har store deler av fylkesveinettet en standard som ikke tilfredsstiller veinormalene og er dårlig rustet for fremtiden, heter det i rapporten.

Innmeldte tall i Statistisk sentralbyrå-basen KOSTRA (Kommune-Stat-Rapportering) viser for 2018 at omtrent 42 prosent av fylkesveinettet i Norge har dårlig eller svært dårlig dekketilstand, at omtrent 18 prosent har tillatt aksellast under ti tonn, og at omtrent åtte prosent ikke har fast dekke.

Administrerende direktør Liv Kari Skudal Hansteen i RIF sier til Byggeindustrien at tilstandsutviklingen på norske kommunale veier og fylkesveier har vært negativ siden RIF lanserte den første State of the nation-rapporten i 2010.

– Det skyldes at bevilgningene frem til nå ikke har vært tilstrekkelig for å stoppe forfallet. Dette til tross for at bevilgningene til fylkesveier har økt noe de senere årene. Vi ser derfor en bekymringsfull utvikling av fylkesveiene sett under ett, sier hun.

– Drift og vedlikehold av fylkesveiene er med andre ord underfinansiert i dag. RIF mener det derfor er helt sentralt å øke rammene slik at man stopper forfall og tar igjen vedlikeholdsetterslepet, fortsetter Hansteen.

Etterslepet øker

Statens vegvesen gjennomførte som del av utredningsfasen til Nasjonal transportplan 2014 – 2023 en oppdatert kartlegging av vedlikeholdsetterslepet for fylkesveier. Vedlikeholdsetterslepet for fylkesveinettet er beregnet til om lag 60 milliarder kroner. Mer enn halvparten av dette etterslepet er konsentrert i fylkene Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, Nordland og Troms.

Oslo Economics har estimert at vedlikeholdsetterslepet vil øke til om lag 86 milliarder kroner i 2022, 99 milliarder i 2027 og 104 milliarder i 2029 dersom man fortsetter i samme takt som i dag, advarer RIF i rapporten.

VG var først ute med tallene fra rapporten mandag.

For de kommunale veiene gir RIF litt høyere karakter, tre av fem, men også her advarer organisasjonen om store vedlikeholdsetterslep.

46 prosent av til sammen 38.000 kilometer med kommunal vei i Norge er vurdert til dårlig standard eller meget dårlig standard i en kartlegging fra 2015.