Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg mener dette viser at den grønne politikken virker.
– I 2017 ble Oslolufta betydelig forbedret. Det skyldes i hovedsak at stadig flere reiser kollektivt, sykler og går, og at vi ser en rekordvekst i bruk av elbil. De som forurenser lufta mest, som de med dieselbil og eldre lastebiler, må nå betale mer for dette, sier Berg til Dagsavisen.
I tillegg ble Oslo i 2017 hjulpet av at været var bra for lufta.
– Dette er gode nyheter for alle oss som bor i Osloområdet, men det betyr ikke at vi er i mål. Luftforurensningen er fortsatt så alvorlig at vi i januar 2017 ble nødt til å innføre et midlertidig dieselforbud. Det er nødvendig med flere tiltak, understreker hun.
– I den nye handlingsplanen legger vi opp til å elektrifisere øybåtene og Nesoddferga så raskt som mulig, stille krav om nullutslippskjøretøy og utslippsfri anleggsdrift når kommunen bygger eller kjøper inn varer og tjenester.
Det blir dessuten dyrere å kjøre forurensende lastebiler og vi planlegger nye støtteordninger spesielt rettet mot varelevering. Det viktigste er likevel at fortsetter å prioritere myke trafikanter og kollektivreisende, sier Berg.
Norges Astma- og allergiforbund er glade for utviklingen.
– Byens innbyggere har sammen gjort en innsats, og forhåpentligvis kan vi nå unngå de langt mer drastiske strakstiltakene i fremtiden, sier rådgiver Hogne Skogesal i NAAF.
- Nøkkelord
- Miljø
- Miljøvennlig
- Oslo
- Transport / Bil