Administrerende direktør Tore Bakke i Bravida Norge.

Administrerende direktør Tore Bakke i Bravida Norge.

Rekordhøy ordrereserve for Bravida

Bravidas tredje kvartalsrapport for 2021 ble offentliggjort 26. oktober. Konsernsjef Mattias Johansson forteller om økt ordreinngang på 30 prosent og en forbedret EBITA-margin på 6,1 prosent.

– Grunnet pandemien og forsinkelser i enkelte prosjekter reduseres omsetningen i kvartalet, men det er gledelig at vi forbedrer marginen i kvartalet til 5,9 prosent. Servicevirksomheten vokser, som er veldig gledelig. Ordrereserven vår vokser også noe, som indikerer at vi får vekst i prosjektvirksomhet i fremtiden, sier administrerende direktør Tore Bakke i Bravida Norge i en kommentar til tallene for den norske virksomheten.

Nettoomsetningen for Bravida Norge minsket i tredje kvartal med 1 prosent og utgjorde 909 (920) millioner svenske kroner.

– I løpet av kvartalet minsket nettoomsetningen i installasjonsvirksomheten, men økte i servicevirksomheten. Valutakursendringer har hatt en positiv innvirkning på nettoomsetningen med 2 prosent. Den organiske veksten var negativ og utgjorde -3 prosent, skirver selskapet i meldingen.

EBITA var uforandret og utgjorde 53 millioner svenske kroner. EBITA-marginen økte og utgjorde 5,9 (5,7) prosent.

Ordreinngangen økte med 13 prosent i kvartalet til 1 000 (889) millioner svenske kroner. Ordreinngangen gjelder hovedsakelig mindre og mellomstore installasjonsprosjekter og serviceoppdrag.

Ordrereserven ved utgangen av kvartalet var 7 prosent høyere enn tilsvarende periode i fjor og utgjorde 2 492 (2 327) MSEK. I løpet av kvartalet økte ordrereserven med 91 MSEK.

Ordreinngangenfor året så langt økte med 11 prosent til 3 272 (2 957) MSEK. Ordreinngangen gjelder hovedsakelig mindre og mellomstore installasjonsprosjekter og serviceoppdrag. I perioden økte ordrereserven med 395 MSEK.

– Årets HMS-uke ble gjennomført i kvartalet, og H-verdien har stabilisert seg godt under 3 og det er veldig gledelig. Videre er det etablert tre nye «GreenHub-er» i kvartalet som viser vår satsning på bærekraft i praksis, sier Bakke i meldingen.

– September er den første måneden siden mars 2020 hvor samfunnet er tilnærmet normalt igjen. Det er utrolig fint å kunne møte medarbeidere og kunder igjen, og vi merker en økende etterspørsel etter våre tjenester, forteller Bakke videre.