Reinertsen: Tre ulykker med fire dødsfall på 17 måneder

Siden mars 2012 har fire mennesker mistet livet på tre av trondheimsentreprenørens byggeplasser. Er det fortsatt trygt å gå på jobb for Reinertsen?

– Når vi har så mange alvorlige hendelser på så kort tid, må vi bare erkjenne at vi umulig kan ha gjort alt rett, sier entreprisedivisjonens direktør Kristian Reinertsen i et lengre intervju i Byggeindustrien nummer 13.

Bygg- og anleggsdelen av Reinertsen som før 16. mars 2012 ikke hadde opplevd en dødsulykke siden 1998, har i løpet av halvannet år vært gjennom tre katastrofale hendelser med fire dødsfall som det tragiske utfallet.

Den 16. mars 2012 døde en polsk bygningsarbeider under oppføring av et næringsbygg på Brattørkaia i Trondheim. Bygningsarbeideren ble med raset da et betongelement knakk under montering i den øverste etasjen på bygget.

Litt over ett år senere, den 8. mai 2013, raste Rotvollhaugen bru i Trondheim da reisen kollapset under betongarbeidene. En 53 år gammel mann og en 37 år gammel kvinne omkom. Mannen arbeidet på brua gjennom stillasfirmaet Master Solutions, mens kvinnen som mistet livet kjørte under brua da den raste sammen.

Den 3. august 2013 fikk en dykker som jobbet med undervannsoperasjoner på Tverlandsbrua utenfor Bodø, en pel over seg og ble liggende fastklemt på havbunnen. Til tross for heroisk innsats fra arbeidskollegaer som fikk mannen løs og drev livredning på stedet, døde dykkeren på sykehus en uke etter hendelsen.

Felles for alle de omkomne, var at de jobbet i en av Reinertsens underentreprenører.

– Det har vært tungt for alle, både for arbeidskollegaene ute på prosjektene, kundene våre, leverandørene og de andre ansatte i selskapet. Samtidig er det et ganske enkelt svar på hvem som befinner seg i den tøffeste situasjonen her. Det er lite vi kan gjøre overfor de etterlatte, sier Kristian Reinertsen.

Tror ikke på flaks eller uflaks
Den økonomiutdannede 30-åringen, som tok over som øverste leder i entreprisedivisjonen i Reinertsen så sent som i oktober i fjor, legger ikke skjul på at det har vært en tøff start. Men han snakker åpent om de mange ulykkene som har rystet selskapet de siste 17 månedene, og han innrømmer at Reinertsen har en stor HMS-utfordring å ta tak i.

– Jeg har ikke tro på verken flaks eller uflaks når det kommer til alvorlige arbeidsulykker som de vi har vært gjennom. Med så mange hendelser på så kort tid, er vi nødt til å se på hvordan vi jobber med sikkerhet ute på prosjektene våre. Umiddelbart etter E6-brukollapsen på Leangen, startet vi en intern granskning med en gruppe bestående av både interne og eksterne fagfolk fra Sintef for å finne ut hva som gikk galt under betongarbeidene på Rotvollhaugen bru. Hensikten er å forhindre at dette skal skje igjen, sier Kristian Reinertsen.

Selskapet har også satt ned en samarbeidsgruppe med Sintef og NTNU der målet er å øke sikkerhetskunnskapen i entreprisevirksomhet. I tillegg har de et samarbeid gående med olje- og gassdivisjonen i Reinertsen for å lære mer av sikkerhetsarbeidet offshore.

– De har opparbeidet seg en god sikkerhetskultur gjennom en årrekke, og det viktige for oss nå er finne ut hvordan vi skal klare å skape den samme kulturen i bygg og anlegg. Det ene er å ha de riktige systemene på plass, men det hjelper lite om man ikke etterlever reglene og rutinene som ligger der. Der tror jeg oljenæringen er bedre enn bygge­næringen. Det er et omfattende kulturløft vi snakker om, mener Reinertsen.

Avhengige av underentreprenører
Han sier samtidig at en fragmentert byggenæring med mange aktører er en stor sikkerhetsutfordring.

– I olje og gass er det færre leverandører og det er stort sett Statoil som er den norske innkjøperen. De har sitt faste system de følger i alle prosjekter, noe som igjen fører til at de faste leverandørene blir drillet i deres sikkerhetskrav. I byggenæringen er det annerledes. Ikke bare har vi svært mange underleverandører, vi har også svært mange kunder og byggherrer som alle har sine rutiner og ønsker for hvordan byggeplassene skal drives. Det blir småjusteringer hele veien, påpeker Reinertsen.

– Går alle underentreprenørene i bygg og anlegg på bekostning av sikkerheten?

– Vi kan ikke gjøre alt selv og er helt avhengige av dem for å få nødvendig kvalitet og kompetanse. Skal du bli virkelig god på et felt, må du gjøre arbeidsoppgavene mange ganger og da nytter det ikke å sitte på alle fag selv. Sammenligner du med olje og gass, så er det jo heller ikke der ett enkelt selskap som sitter med all kompetanse. Det tror jeg er urealistisk. Det vi må være gode på er å finne riktige samarbeidspartnere og få dem til å lykkes i prosjektene, sier Reinertsen.

– På nettsidene deres står det at dere skal være ledende på HMS, føler du at dere er det i dag?

– Ambisjonen er ikke borte, men med alt det som har skjedd så er det klart at vi er nødt til å gjøre mer. Men samtidig som vi må se på hva vi kan gjøre annerledes, må vi også se på hva som fungerer og fortsette å gjøre det. Det er lett å kaste alt det man har på båten når noe alvorlig skjer, og nettopp derfor er det viktig å få inn noen eksterne som kan peke på de tingene som faktisk fungerer.

– Med hendelsene fra mars 2012, mai 2013 og august 2013 i minne, er det trygt å gå på jobb for Reinertsen?

– Vi jobber hver eneste dag for at det skal være trygt å jobbe på våre prosjekter. Samtidig kan vi ikke underslå at vi jobber i en risikoutsatt bransje og at vi på kort tid har hatt altfor mange alvorlige hendelser med katastrofalt utfall på våre byggeplasser. Derfor blir det viktig for oss videre å vise de som kommer på byggeplassene hvordan vi jobber, være tydelige på hvilke krav vi stiller og gjøre det vi kan for at det etterfølges, avslutter Kristian Reinertsen.

Les hele intervjuet med Kristian Reinertsen i Byggeindustrien nummer 13.