Med støtte fra Gassnova bygger Reinertsen et pilotanlegg i industriell skala på Tjeldbergodden. Pilotanlegget produserer hydrogengass til bruk i eksempelvis gasskraftverk.
- Vi har funnet en teknologi som kan revolusjonere verdens hydrogenproduksjon, sier Torkild Reinertsen, administrerende direktør i Reinertsen AS.
Metallet palladium er nøkkelen som virkelig kan gjøre gass ren og løfte bruken av hydrogenbiler. Reinertsen bruker syltynne membraner av palladium til å produsere hydrogengass fra naturgass. Prosessen separer ut ren CO 2, til lagring eller til økt utvinning av olje. Slik gjør Reinertsen norsk gass klimavennlig.
- Da Reinertsen hadde prosjekt på Mongstad så jeg at det var moden CO 2-teknologi med begrenset utviklingspotensial som ble trukket frem. Derfor bestemte jeg meg for å kontakte Nils A. Røkke, klimadirektør i Sintef. Sammen rotet vi rundt i verktøykassen deres til vi fant palladium-sporet. Jeg er utdannet doktoringeniør selv og følte at det kunne være potensiale i denne teknologien, forteller Reinertsen.
Dette var tre år siden, og nå bygges et test-anlegg på metanolanlegget på Tjeldbergodden. Reinertsen berømmer Statoil for de stiller deler av anlegget til disposisjon.
- Det har vært en fantastisk reise og nå gleder vi oss til å teste på Tjeldbergodden, forteller Reinertsen. Noe av bakgrunnen for at Statoil viser oss denne tilliten er at de generelt ser det som viktig å støtte initiativ som kan bringe CCS teknologier videre mot kommersialisering. Det at vi har hatt vedlikehold- og modifikasjonskontrakten for Tjeldbergodden i 20 år, gjør at vi vet hvordan vi skal jobbe sikkert i anlegget, og hvordan kravene til testanleggets teknisk sikkerhet skal ivaretas, sier Reinertsen.
Ren gasskraft og hydrogen som drivstoff
Teknologien som Reinertsen AS og SINTEF utvikler fanger CO 2 før forbrenning og gasskraftverket slipper derfor kun ut vanndamp. Teknologien forventes å være meget konkurransedyktig og kan benyttes til mer enn å rense CO 2 i gasskraft. Prosessen produserer nemlig hydrogen fra naturgass på en helt ny måte.
– Vi bygger et anlegg som produserer hydrogen. Det er et hot tema for tiden. Flere bilfabrikanter serieproduserer hydrogenbiler, og vi ser at transportsektoren potensielt kan bli et veldig stort marked. I tillegg finnes det et marked for hydrogen i petrokjemi og raffinering, sier Torkild Reinertsen.
Hydrogenbiler bruker hydrogen i såkalte brenselceller. Eksosen fra en hydrogenbil er kun rent vann. Toyota lanserte sin første serieproduserte hydrogenbil Toyota Mirai i år.
Hydrogenproduksjon skjer i dag fra naturgass. Problemet er at Hydrogen er dyrt å produsere. Reinertsen vil med sin prosess bedret økonomien betraktelig, og fanger samtidig CO 2-en.
Klart for salg i løpet av 2016
Med pilotanlegget testet i et industrianlegg for naturgass fremskynder Reinertsen full kommersialisering med nesten et helt år, og kan nå markedet allerede i 2016 hvis alt klaffer.
- Reinertsen gjør anlegget enkelt å produsere og installere ved å bygge hele anlegget i en 40 fots standard container. Testmodulen vil ha et membranareal på kun tre kvadratmeter.
- Nøkkelord
- Rådgivere