Det betyr at innkrevingskostnadene vil stige med 240 millioner kroner, og at rentene for veiprosjektet øker med 1,15 milliarder, ifølge tall Samferdselsdepartementet har gitt TV 2.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener beregningen er misvisende fordi den legger til grunn at renten på lånet blir uendret.
– Lånet skal refinansieres, slik at renten går ned reelt, sier Lien i en kommentar til NTB. Samtidig viser han og statssekretær Bård Hoksrud til at regjeringen har planer om en bompengereform som innebærer at staten dekker rentekostnadene i stedet for at dette tas inn som bompenger.
– Med helheten i den løsningen blir resultatet ikke slik TV 2 hevder.
Kanalen understreker på sin side at den har basert seg på tall fra departementet og at de har brukt samme rentefot i beregningen for 20 års nedbetaling fordi det isolerer effekten av forlenget nedbetalingstid.
Regjeringen sa denne uken at bompengesatsene på strekningen skal reduseres med 31 kroner fra 3. november.
– Hvis man utvider antall år, betyr det noe for rentene og for innkrevingskostnadene. Men vi tror dette blir såpass robust at flere kommer til å kjøre på veien enn forutsatt, sier statssekretær Bård Hoksrud (Frp). Han er opptatt av at lavere takst vil gi lavere kostnad for den enkelte bilist.
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Anlegg