Snitt av nytt nasjonalmuseum. Arkitekt Kleihues + Schuwerk

Rambøll: - Nytt nasjonalmuseum er en ingeniørutfordring i verdensklasse

Rambøll er nå i ferd må detaljplanlegge 1100 svært krevende rom i det nye nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design på Vestbanen. Mens byggeprosjektet ennå er i en tidlig fase, er det tekniske prosjekteringsarbeidet nå i sin mest intensive fase.

Rambøll er nå i ferd må detaljplanlegge 1100 svært krevende rom i det nye nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design på Vestbanen. Mens byggeprosjektet ennå er i en tidlig fase, er det tekniske prosjekteringsarbeidet nå i sin mest intensive fase, skriver de i en pressemelding.

- Mange er ikke klar over at ingeniørene spiller en nøkkelrolle i prosjekt nytt nasjonalmuseum. Vi er allerede godt i gang med å detaljplanlegge alle de 1 100 rommene i bygget. Strenge tekniske og estetiske krav, og skyhøye krav til klimaforholdene for kunsten som skal oppbevares, gjør dette til et av Norges aller mest krevende byggeprosjekter og en ingeniørutfordring i verdensklasse, sier prosjektgruppekoordinator hos Rambøll, Frederick Roaldsøy Heidahl.

Rambøll er engasjert som komplett rådgivingsgruppe med egen prosjekterings-gruppekoordinator, for å prosjektere et helhetlig museumsanlegg innenfor fagene konstruksjonsteknikk, VVS, elektro, akustikk, brann- og geoteknikk. Rambøll bidrar også med spesiell kompetanse innen universell utforming, belysningsplanlegging, sikkerhet, automatikk, miljø og trafikk.

- Nå er Rambøll inne med rundt 70 personer, og vi samarbeider tett og konstruktivt med arkitekt Kleihues + Schuwerk og byggherre Statsbygg. Prosjektet stiller store krav til innsats, disiplin og kapasitet hos de tekniske rådgiverne på prosjektet. Jeg vil gi ros til alle de knalldyktige kollegaene jeg har gleden av å samarbeide med hver dag, og jeg kan skrive under på at å jobbe i et slikt prosjekt er svært faglig og personlig utviklende, sier prosjektgruppekoordinator hos Rambøll, Ivar Barstad.