Peab fikk plattformkontrakt

Peab har blitt tildelt kontrakten for oppgradering av plattformene på Årnes, Fetsund og Nerdrum på Kongsvingerbanen.

Det skriver Jernbaneverket i en pressemelding torsdag.

Jernbaneverket skal, ifølge meldingen, gjennomføre oppgraderinger på flere stasjoner langs Kongsvingerbanen for å legge til rette for bruk av doble togsett av typen Flirt, som krever plattformer på 220 meter.

– Dette er et spennende prosjekt, sier prosjektsjef i Infrastrukturprosjekter programområder (IPP), Gørild Malm Kristiansen i pressemeldingen.

– Vi har valgt å gå for én totalentreprise for de tre prosjektene, og jeg har stor tro på at vi har kommet frem til en god løsning, sier hun.

Rundt 18 millioner

Peab skal utføre jobben med å forlenge plattformene på de tre stasjonene. Kontrakten har en størrelse på rundt 18 millioner kroner.

Kongsvingerbanen er underlagt egen verneplan, og deler av Fetsund stasjon er fredet, slik at prosjektet må ta flere hensyn i utformingen av de nye plattformene.

Historisk strekning

På Nerdrum holdeplass er det i dag en enkel treplattform, som forlenges i samme materiale, skriver Jernbaneverket. På Fetsund stasjon skal det bygges i både tre og betong, mens det på Årnes skal bygges fyllingsplattform.

– Selv om det er forskjeller på de tre prosjektene, så tror jeg det er en god løsning å ha en totalentreprise, både av hensyn til prosjektenes størrelse, og til tidsplanen, sier Kristiansen.

De nye plattformene skal etter planen stå klare til ruteendringene i desember i år, mens enkelte arbeider skal utføres i 2015.

Kongsvingerbanen er 116 kilometer lang, og går fra Lillestrøm til riksgrensen. Den åpnet i 1862, og er dermed en av landets eldste baner, Norges første statsbane, og den første mellomriksbanen, heter det i pressemeldingen.