Opus XVI - The Edvard Grieg Heritage Hotel

Ved Vågsallmenningen i Bergen sentrum har Kruse Smith Entreprenør rehabilitert og innredet et bankbygg fra 1876 til å bli et av byens flotteste hotell.

Fakta

Sted: Bergen sentrum

Prosjekttype: Rehab og ombygging til hotell

Kontraktssum uten merverdiavgift: 86,6 millioner kroner

Tiltakshaver: Vestenfjeldske Eiendom

Totalentreprenør: Kruse Smith Entreprenør

Arkitekt: Grieg Arkitekter

Interiørarkitekt: Metropolis arkitektur & design

Rådgivere: RIV: Miljøconsult l RIE: Structor l RIBr: Konsepta l RIB: Konstruksjonsteknikk, Betong Consult

Underentreprenører og leverandører: Rørlegger: Bergen Rørteknikk l Elektro: Torsvik Elektro l Ventilasjon: Bergen Air l Byggautomasjon: Celsius Teknikk l Sprinkleranlegg: Brann & Sprinklerteknikk l Rent tørt bygg: RTBC Rigg & Renhold l Flis og mur: Stor Bergen Mur & Flis l Stålarbeider: Johs Sælen & Sønn l Gulvlegger: Vikeså Golv l Renhold: Alliance + l Møbelleverandør (til byggherre): Blender Interiør l Taktekking: Fløysand Tak l Maler: Fasade & Interiørgruppen l Rivningsarbeider: R3 Entreprenør l Glassarbeider: Fasader og Glass, Kebo Glass l Heiser: Ing. Stein Knutsen l Blikkenslager: Bygg og Ventilasjon l Lås og beslag: Certego l Brannsikring: Firesafe l Tømmerarbeider: L&G Bygg l Stålkonstruksjon til heiser: Jensen Metallindustri l Stålkonstruksjoner på tak: Børø Stål l Stillasarbeider: Stillasgruppen l Betongsaging/kjerneboring: Mimax l Maskiner/utstyr: Naboen Utleie l Byggevarer: Optimera

Tiltakshaver er Vestenfjeldske Eiendom AS, mens Grieg Arkitekter AS har hatt arkitektoppdraget. Kruse Smith Entreprenør AS har utført arbeidene i en totalentreprise til en kontraktssum på 86,6 millioner kroner, uten merverdi-avgift. Byggearbeidene startet i januar i 2017, og hotellet åpnet etter planen 10. april i år.

Oppkalt etter klaverkonsert

Opus XVI er kalt opp etter Edvard Griegs A moll-konsert fra 1868, som ble uroppført i Danmark i 1869, og som i dag er en av verdens fem mest spilte klaverkonserter. Navnet passer godt med tanke på at hotellets hovedinngang er Vågsallmenningen 16. Hotellobbyen (stiligere hotellobby skal du lete lenge etter) ligger i det som en gang var bankbyggets hovedsal, med søyler kledd med marmor og vegger med stucco lustro (puss basert på marmor og kalk) og granitt. Restaurant, bar og kon-feransesal ligger inntil lobbyen.

Hotellet har 65 rom og suiter (fordelt på seks ulike størrelser), alle individuelt utformet etter byggets form. Som det andre norske hotellet har Opus XVI fått lov til å ha toalettartikler fra Molton Brown på baderommene. Vertskapet Britt Marie og Alexander Grieg har begge hotellfaglig utdanning og erfaring. Alexander er også oldebarn av Edvard Grieg bror.

Utfordrende og spennende prosjektering.

Sivilarkitekt Bjørn Ole Raknes i Grieg Arkitekter sier at å jobbe med gamle bygg som skal tilpasses nye funksjoner og nytt regelverk alltid byr på ut-fordringer. I tillegg kan det avdekkes både skader og uforutsette ting knyttet mot eksisterende bygningsmasse som ikke har vært mulig å forutse i plan-leggingsfasen. Når bygget i tillegg har både fredede fasader og interiør, er det mange momenter å ta hensyn til både i prosjekteringsarbeidet og i utførelsen av ombyggingsarbeidene.

– I prosjektering av denne type bygg er det viktig å være fleksibel og løsnings-orientert, og prosjekterte løsninger må ofte tilpasses til oppmåling og forhold på byggeplass i bygge-perioden. Prosjekter av denne type er også ofte avhengig av dispensasjon fra tekniske krav i Plan og bygningsloven, for å kunne bevare byggets arkitektur og byggeteknikk på en best mulig måte, sier Raknes.

Bygget er opprinnelig et bankbygg og ført opp i flere etapper fra 1875. Det er stilmessig holdt i en italiensk ny-renessansestil hvor fasader er i upusset tegl. Bygget er et sjeldent uttrykk for sin arkitektur i Bergen, og er spesielt i måten fasaden former plass og gaterom rundt bygget. Raknes mener det er veldig bra at denne type bygg blir tilgjengelig for publikum, hvor både gjester og fastboende kan besøke bygget og få oppleve den spesielle og spennende arkitekturen.


Inspirert av nasjonalromantikk

Interiørarkitekt og partner Kathrine Langfeldt Wangsmo i Metropolis arkitektur & design AS forteller at hun og kollegene har vært inspirert av den nasjonalromantiske stilperiode og dens særegne tidsstrømninger innen arkitektur, musikk, diktning og malerkunst fra den store verden.

– Vår konseptuelle tilnærming har ikke vært å holde fast ved et sett regler, men å mikse ulike teorier innenfor de fire temaenes form, stil og ide. På den måten har vi prøvd å skape en konseptu ell og attraktiv historie for hotellet, sier Wangsmo.

Hotellrommene har en moderne og klassisk stilretning hvor det er lagt vekt på samspill i materialer og variasjon i komposisjon, kontraster og struktur.

– Det store åpne rommet i første etasje er hjertet i bygget med sine opprinnelige fargesterke valører på vegger og søyler og vakre detaljer i himling. Vi skaper et eklektisk og historisk rom, og er tro mot byggets opprinnelse. Med valgte fargepalett skaper vi et samspill mellom nåtid og datid. Bygget har nye funksjoner, som at gjestene her skal kunne ta seg et glass vin, finne seg en plass i loungen, oppleve forskjellige kulturarrangementer og minnerike selskaper og middager med kolleger, familie og venner, sier Wangsmo.

Hun sier at fredningsvedtak og krav til universell utforming var utfordrende i arbeidet med å oppnå gode løsninger og fleksi-bilitet i første etasje.

På spørsmål om det er noe hun vil trekke frem, svarer Wangsmo at bygget har en fantastisk arkitektur som selv i dag gir mennesker inspirasjon.

– Vertskapet Alexander og Britt Grieg som har vært med i prosessen fra A til Å, og vi har brukt spesialdesign for å få det moderne og unikt. Resultatet er unike rom som skal gi ny historie til bygget. Jeg håper at Opus XVI blir et naturlig knutepunkt for musikk og kultur, et levende og naturlig møtested for byens befolkning og at det også appellerer til fritidsreisende, businessgjester og konferansegjester, sier Wangsmo.


Noen overraskelser

Prosjektleder Frank Michael Jensen i Kruse Smith Entreprenør forteller at det er ulike bæresystemer i de ulike fløyene i bygget. Eldste del av bygget (fra 1876) har etasjeskiller med primære bjelker i tre, og ellers svært spesiell oppbygging med leire, strå og andre materialer som var vanlige på den tiden. Nyeste fløy (1915-1920) har betongdekker, men også disse utført med annen oppbygging enn dagens byggemetoder. For å tilfredsstille dagens krav til bæresystemer er det supplert med stålsøyler og stålbjelker.

Ytterveggene er ført opp i mur og tegl. Taket har tekking med takbelegg. På gulvene er det parkett, tepper, flis og gammel marmor.

Jensen sier at skallet med fredede fasader er beholdt, med unntak av vinduer som er byttet ut med nye eikevinduer, i tilsvarende stil som de opprinnelige.

– Stort sett hele første etasje og noen trapperom er fredet. Overflater i marmor og stukkatur er rehabilitert. I andre til fjerde etasje er alt innendørs revet og gjenoppbygget som hotell, sier Jensen.

Han sier at prosjektet hadde de vanlige utfordringene der man ikke har opprinnelige byggetegninger og annen dokumentasjon ved rehabilitering av eldre bygninger.

– Da får man en del overraskelser underveis, spesielt i rivningsfasen når man avdekker gamle konstruksjoner. Det var også utfordrende å få på plass en del nye bærekonstruksjoner i stål samtidig som stabilitet ivaretas, sier Jensen.

Hotellet er fullsprinklet og har balansert ventilasjon med varmegjenvinning.