Tunnelene skal oppgraderes for å fylle kravene til EU's tunnelsikkerhetsforskrift.
De fire tunnelene på E6 mellom Trondheim og Værnes, og Eggetunnelen i Steinkjer utbedres for høyere sikkerhet. Arbeidene består i hovedsak av levering og installasjon av variable skilt og bommer, belysning, brannslukkingsutstyr, sikkerhetsutrustning, vifter, kabelbruer og TV-overvåkning.
9. mars var det tilbudsåpning.
Disse tilbudene kom inn:
* Scan Matic, Norge: kr. 73.066.377
* Aventi Installation, Norge: kr. 64.370.791
* Eltel, Norge: kr. 75.675.902
* ACISA, Spania: kr. 127.425.968
* Tom Staurbakk, Norge: kr. 94.033.499
* Bravida, Norge: kr. 78.426.503
* One Nordic Kraftmontasje, Norge: kr. 62.004.299
- Det er bra at det er så stor interesse.Tilbudene skal nå kontrollregnes og all dokumentasjon godkjennes, før vi velger entreprenør, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.
Dette skal gjøres på E6-tunnnelene i Trøndelag:
Det viktigste som skjer er full kameraovervåkning for at Vegtrafikksentralen skal kunne detektere hendelser og stenge tunnelene raskest mulig. Å stenge tunneler er viktig for å drive effektiv redning når det er ulykke eller brann.
Det blir supplert med bommer nær tunnelmunning i tillegg til de bommene som er i dag, ny skilting på tunnelvegg som skal vise hvor langt det er til nærmeste nødutgang, nye ledelys og nødbelysning. I Væretunnelen monteres ekstra ventilasjon og all belysning skal skiftes ut i Stavsjøfjelltunnelen. I Helltunnelen blir det skilt som senker farten når det er duggproblemer. Tekniske rom skal også utvides med midlertidige løsninger inntil det blir doble løp for Være- Stavsjøfjell og Helltunnelen.
På landsbasis skal 200 riksvegtunneler oppgraderes for å fylle kravene i EU's tunnelsikkerhetsforskrift, og Region midt har ansvar for utbedre 13 av disse. Et omfattende utbedringsarbeid skal være ferdig innen 2019.
- Nøkkelord
- Tunnel
- Statens vegvesen
- Anlegg