– Vi får ikke til de 4 prosentene i et revidert budsjett, sier SVs finanspolitiske talsperson Kari Elisabeth Kaski til Avisa Oslo.
SV prioriterer å få forlenget kompensasjonen for tapte billettinntekter under koronapandemien, og å gi mellomstore byer bedre kollektivavtaler.
– Situasjonen er fortvilende. Regjeringen viser med sitt reviderte budsjett at de ikke vil prioritere kollektivprosjekt. Da blir ryddejobben vår større. Jeg håper Ap i Oslo vil synliggjøre Oslos behov overfor sin egen regjering, sier Kaski.
En formulering i Hurdalsplattformen sier at regjeringen vil tilby alle kommuner å dekke 70 prosent av kostnadene ved store kollektivprosjekter, noe som har tent et håp for politikerne i Oslo og Viken om økt statlig finansiering.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier imidlertid at han istedenfor å øke andelen, gir Oslo og Viken større frihet i hvordan de kan disponere den nåværende støtten på 66 prosent.
- (+) Uviss skjebne for Fornebubanen
- Grunneiere vil betale for stasjon på Fornebubanen
- (+) Reaksjoner på revidert nasjonalbudsjett: Bekymring for Oslo-brems, manglende tiltakspakke og lite klimafokus
- Borgerlige partier går sammen for å redde Fornebubanen
- Rapport om Fornebubanen kaster nytt lys over kostnadssprekken
- Flere partier åpner for å vrake Fornebubanen etter milliardsprekk
- Nøkkelord
- Anlegg
- Jernbane
- Fornebubanen
- Oslo