Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

Nye Veier vil bygge E6 med mindre frostsikring

Veiselskapet Nye Veier håper å spare én milliard kroner på å redusere frostsikringen på nye E6 langs Mjøsa.

Det skriver NRK i en artikkel på sine nettsider mandag morgen.

– Vi skal ikke bygge dårlig; vi skal bygge bra. Spørsmålet er hva som er bra nok, sier prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier til NRK.

Men professor Inge Hoff ved Institutt for bygg- og miljøteknikk på NTNU har ikke særlig tro på veiselskapets planer om frostsikring på kun rundt en og en halv meter.

– Med all den kunnskapen vi har i dag om telehiv og frost, så vil dette gi telehiv, sier Hoff til NRK.

Last ned Vegvesenets rapport fra 2011 om telehiv her.

I dag er det generelle kravet at det skal være 2,4 meter fyllmasser som skal hindre at frosten går ned i grunnen under motorveier i Norge. Nye Veier ber, ifølge NRK-artikkelen, om fritak fra disse kravene på ny firefelts E6 langs Mjøsa, og ønsker å operere etter svensk standard.

Nye Veier uttaler at om de ikke får bygge frostsikring på 1,8 meter eller tynnere, rokker det ved realiseringen av prosjektet.

Nye Veier har søkt om å benytte svensk regelverk for å dimensjonere overbygning og frostsikring på ny E6 fra Kolomoen til Ensby. Dagens vei mellom Kolomoen og Moelv har en total tykkelse på ca. 1,2 meter og har svært lite opplevd telehivproblematikk, skriver veiselskapet i en pressemelding mandag ettermiddag.

- Når Nye Veier har søkt om å benytte svensk regelverk for å dimensjonere ny E6 handler det om at Trafikverket i Sverige de siste 20 årene jobbet svært godt med metoder for overbygning og tilhørende frostsikring. De har blant annet utviklet et avansert dimensjoneringsverktøy som så langt ikke er tatt i bruk i Norge. Det refereres imidlertid til dette dimensjoneringsverktøyet og tilhørende svensk metode, i det norske regelverket. Det presiseres dog at frostdimensjonering må følge norsk regelverk. Nordmenn opplever nok ikke at motorvegene i Sverige er dårligere enn de norske, og når vi legger svensk kvalitetsnivå til grunn er det nettopp for å bygge med god kvalitet, sier prosjektleder for E6 Øyvind Moshagen.

I sin nyhetsdekning i dag henviser NRK henviser til de tre telehivskandalene på E18, Rv2 og E16 for noen få år tilbake. En ekspertrapport konkluderte med at ingen av prosjektene ble dimensjonert eller bygget etter gjeldende regelverk på byggetidspunktet og i flere av disse ble det også benyttet telefarlige masser. Svært alvorlige avvik ble avdekket i disse sakene, og rapporten konkluderte med at dette sannsynligvis var hovedårsaken til telesakene.

- En viktig årsak til at Nye Veier har jobbet grundig og tungt faglig med problemstillingen er at Statens vegvesen i sin verdianalyse for prosjektet foreslo å se på om også de to nye feltene bør bygges med 1,2 m overbygning. Dette er halv tykkelse av hva dagens krav tilsier. Nye Veier har et evigvarende eierskap til vegstrekningene som bygges ut og vi gir entreprenørene som bygger ut for oss et 20-årig drifts- og vedlikeholdsansvar. Med et totalansvar er det åpenbart at både Nye Veier og entreprenør vil jobbe grundig med dette for å få lavest mulig vedlikeholdskostnader, sier Moshagen.