Utbyggingen mellom Ranheim og Værnes berører tre kommuner. Malvik og Stjørdal kommune har sagt ja, men flere grunneiere og interesseorganisasjoner har klaget på vedtakene. I Trondheim er ikke reguleringsplanen behandlet politisk. Det skjer 3. september, men Nye Veier er klare til å begynne å bygge uavhengig av utfallet her. Illuastrasjon: Nye Veier

Nye Veier står klare til å bygge ny E6 i Trøndelag - møter motstand

Politikerne i Stjørdal og Malvik kommune har sagt ja til E6-planene mellom Ranheim og Værnes, og Nye Veier ønsker å sette i gang med anleggsarbeider i slutten av august. Men flere grunneiere og interesseorganisasjoner har klaget på vedtakene.

Tre kommuner er berørt av planene for ny E6 mellom Ranheim og Værnes. Politikerne i Malvik og Stjørdal sa tidligere i sommer ja til utbyggingen, mens Trondheim først skal behandle saken politisk 3. september.

Kommunedirektøren i Trondheim har tidligere anbefalt at bystyret ikke vedtar Nye Veiers planforslag.

Men til tross for at både Malvik og Stjørdal har gitt grønt lys, møter Nye Veier nå mer motstand også i disse kommunene.

Interesseorganisasjoner har gått sammen om klage

I Stjørdal har flere natur- og miljøorganisasjoner gått sammen og sendt inn klage på kommunens vedtak.

Ifølge Nea Radio mener organisasjonene at vedtaket inneholder flere formelle feil og finner det problematisk at kunnskapsgrunnlaget skal hentes inn etter at reguleringsplanen er allerede vedtatt.

– Det er en felles klage med mange organisasjoner som reagerer på at når utbyggingen går fra 90 til 110 km/t, så vil det bli mye mer masse som skal dumpes, samt mye større områder som blir berørt. Og dette er et område som vi alle på Stjørdal vet er veldig berørt fra før, av diverse utbygginger, sier leder i Naturvernforbundet i Stjørdal og Meråker, Ellen Andersson, til Nea Radio.

Planutvalget i Stjørdal skal behandle klagen 19. august.

E6-vedtaket kommunestyret i Stjørdal er også klaget inn til Fylkesmannen, men de har avvist at kommunens vedtak er ugyldig. 

Grunneiere klager i Malvik

Også i Malvik kommune er det motstand lokalt. Her er det flere av grunneierne som har klaget på kommunestyrets vedtak.

Klagen skal behandles i et ekstraordinært kommunestyremøte 11. august.

– Klagene gir en usikkerhet i prosjektet, men dette er parter som har rettmessig anledning til å klage. Vi må bare avvente klagebehandlingen før vi sier sikkert hva vi gjør, men planen er oppstart ultimo august. Totalentreprenøren og underentreprenøren står klare, sier prosjektdirektør i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan, til Byggeindustrien.

Dersom det blir oppstart i august, vil det i tilfelle være før den tredje berørte kommunen i prosjektet, Trondheim kommune, har behandlet reguleringsplanen politisk.

Det skal først skje 3. september.

– For oss er det svært viktig å komme i gang raskt. Grunnen til det er at vi har en avtale med Bane NOR om togstans på et sidespor til Muruvik på Hell-siden. Vi er avhengig av å få utnyttet dette vinduet, sier Vatnan.

Han understreker at kun to av totalt 23 kilometer av prosjektet ligger innenfor Trondheims grenser.

Det er den spanske entreprenøren Acciona som er totalentreprenør i prosjektet.

15. mai i år ble Acciona enig med Nye Veier om en kontraktssum på 4,3 milliarder kroner eksklusiv merverdiavgift for byggefasen.

Risikerer lang utsettelse

Tidligere i sommer sa Johan Arnt Vatnan at prosjektet risikerer å bli utsatt med åtte år, dersom reguleringsplanen stoppes.

Nye Veier-prosjektet har allerede forsinket oppstart. Det opprinnelige målet var at byggingen skulle ha byggestart i midten av 2019. Men ifølge Nye Veier skal prosjektet ferdigstilles som opprinnelig 2024-2025.