Prosjektdirektør for Nye E6, Øyvind Moshagen i Nye Veier. Foto: Nye Veier

Nye Veier: - Kan ferdigstille alt innen 2027

Hvis Nye Veier når sin ambisjon om å redusere kostnadene ved veiutbygging med minst 20 prosent, vil det bety at samtlige prosjekter kan ferdigstilles innen 2027.

Det uttaler prosjektdirektør for Nye E6, Øyvind Moshagen, i et intervju med Gudbrandsdølen Dagningen denne uken.

Moshagen forteller at Nye Veier ønsker å, blant annet ved hjelp av gjenbruk, redusere kostnadene med minst 20 prosent ved bygging av vei i Norge. På denne måten, sier han, kan de også forsere tidsplanen.

– Det kan føre til at prosjektene våre som i utgangspunktet skal ta 20 år, vil kunne gjennomføres på tolv år, hvilket betyr at alle våre prosjekter skal kunne ferdigstilles innen 2027. Hvis vi klarer ambisjonen om 20 prosent kostnadsreduksjon på alle prosjektene våre, da rekker pengene rett og slett til flere prosjekter raskere, sier han til Gudbrandsdølen Dagningen.

I artikkelen fokuseres det på den 37 kilometer lange delstrekningen Moelv – Lillehammer – Øyer sør på E6. Byggestart er ennå ikke bestemt i prosjektet, og strekningen er heller ikke inne i Nasjonal Transportplan.

Nye Veier mener 80 prosent av dagens E6 mellom Lillehammer og Mjøsbrua kan gjenbrukes.

– Uten gjenbruk vil denne strekningen ikke bli ferdig før tidligst 2033, sier Moshagen.

Forutsetningene for kostnadsreduksjon er, ifølge Gudbrandsdølen Dagningen, også en ny gjennomføringsmodell, der entreprenørene kommer inn tidlig og helt fra reguleringsplanleggingen.

– Entreprenørene får mer totalansvar. Nye Veier er en ren bestillerorganisasjon som følger opp at de tar ansvaret sitt. Vi har fokus på gjenbruk der det er mulig og lov. Vi har for øvrig større prosjekt, lengre prosjekt som gir stordriftsfordeler og bedre masseutnyttelse på tvers, sier Moshagen til avisen.