Prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier E6 Innlandet i samtale med grunnborerne. Nye Veier-lederen får kritikk for ikke å ha vernesko og hjelm, men ifølge Moshagen er bildet misvisende og ikke tatt på byggeplass. Foto: Nye Veier

Nye Veier-direktør får hjelm- og dressko-kritikk for dette bildet

Men prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier sier det ikke var krav til verken vernesko eller hjelm der bildet ble tatt.

Øyvind Moshagen er prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

I forrige uke sendte Nye Veier ut en pressemelding i forbindelse at de starter arbeid med å kartlegge grunnforholdene der den nye Mjøsbrua er planlagt.

I pressemeldingen har Nye Veier selv lagt ved et bilde av prosjektdirektør Øyvind Moshagen fra det som tilsynelatende er tatt på byggeplass.

Moshagen har på seg gul synlighetsjakke, men på beina har han brune dressko og på hodet har han ingen hjelm.

Rundt ham står tre grunnborere og ytterligere en person kledd opp med både synlighetsklær, vernesko og hjelm.

– Vi legger merke til at direktøren er på byggeplass uten hjelm og vernesko, skriver en tipser til Byggeindustrien og mener HMS-signalet som sendes med bildet ikke samsvarer med HMS-målene i Nye Veier.

Ikke på byggeplass

Men ifølge Moshagen var det ikke et krav om verneutstyr der dette bildet ble tatt, og han understreker overfor Byggeindustrien at området var tilrettelagt og risikovurdert på grunn av en planlagt pressebefaring med eksterne gjester fra NRK.

– Bildet er ikke tatt på byggeplass. Lekteren lå til kai på Gjøvik, før den senere ble flyttet 20 kilometer til anleggsområdet for ny Mjøsbru. Vi forstår at det på bildet kan se ut som at vi er på byggeplass, og det er uheldig at det oppstår en uklarhet omkring dette, sier prosjektdirektør i Nye Veier, Øyvind Moshagen, til Byggeindustrien.

– Alt arbeid var stoppet

Denne seansen var ifølge Nye Veier-direktøren håndtert i henhold til gjeldende HMS-regelverk.

– Det var risikovurdert og tilrettelagt for denne presseseansen med tanke på besøkende, fordi det alt arbeid var stoppet og lekteren var tilrettelagt for dette. Dette var klarert på forhånd. Det kan sammenlignes med et arrangement som for eksempel åpne dager på anleggene, sier Moshagen.

Han understreker at de har svært sterkt fokus på HMS, og at de 650.000 arbeidstimer på E6 Kolomoen-Moelv nå er utført uten alvorlige hendelser og fraværsskader.

– Dette kommer som følge av svært godt samarbeid med entreprenørene og at en har lykkes med å skape en god sikkerhetskultur i det daglige. Vi har null i fraværsskader, svært høy N-verdi og ingen alvorlige YM-uhell, sier Moshagen.