– Målet er å motvirke at arbeidsgiverne lar arbeidstakerne selv gjøre risikoanalysen gjennom sikker jobb-analyse (SJA). Bruk av SJA er særlig utbredt innenfor bygg og anlegg i Norge. Arbeidstilsynet ser at det regelmessig blir utført SJA uten at det blir presisert hvem som skal lede arbeidet på vegne av arbeidsgiver. Når arbeidstakerne signerer SJA, og det skjer en ulykke, blir de ansatte ofte syndebukk, sier seksjonsleder Tore Jeppe Sørhaug i Arbeidstilsynet i en pressemelding.
I veilederen skriver Arbeidstilsynet blant annet at arbeidsgiver har ansvaret for å ...
- kartlegge arbeidsoppgavene og vurdere om det er forhold i arbeidet som kan være risikofylt og føre til skaderArbeidstilsynet: Hvert år dør åtte ansatte i bygg og anlegg – fallulykker går igjen som årsak
- gjøre tiltak som reduserer risikoen for skader ivaretar sikkerheten til arbeidstakerne
- vurdere om noen av arbeidsoppgavene som tidligere er gjort i høyden, heller kan gjøres fra bakken
- bruke vernetiltak som stillas, trappetårn, rekkverk og lift (personløfter) hvis dere likevel må utføre arbeid i høyden.
- (+) Aksel (63) falt 13 meter på byggeplassen: – Det var egentlig en soleklar dødsulykke
- (+) En sterk historie
- (+) Bergen-entreprenør idømt 300.000 kroners bot etter fallulykke
- Arbeidstilsynet: Hvert år dør åtte ansatte i bygg og anlegg – fallulykker går igjen som årsak
- 28 arbeidstakere døde på jobb i 2022 - flest døde i bygg og anlegg
- Nøkkelord
- Bygg
- HMS
- Arbeidstilsynet