Stortinget melder nå at kostnaden for å bygge en ny tunnel og postanlegg til Stortinget sprekker. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Ny runde om Stortingets byggesprekk

Stortingets kontrollkomité samles torsdag ene og alene for å drøfte budsjettsprekken på 700 millioner kroner i det mye omtalte byggeprosjektet på Stortinget.

– Et sentralt forhold som Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité må få avklart, er om Stortingets presidentskap hadde fullmakt fra Stortinget til å inngå kontrakt med rådgiver i mai 2015, sier Senterpartiets Per Olaf Lundteigen til NTB.

Det var Stortingets presidentskap som inngikk avtalen med Multiconsult, som vant anbudsrunden om å bli totalleverandør av prosjektering og rådgivning i byggeprosjektet.

Presidentskapet legger nå ansvaret for budsjettsprekken på selskapet og har saksøkt Multiconsult.

– Ikke fullmakt

Byggesprekken er eneste sak på programmet når Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité kommer sammen klokken 9 torsdag.

Rehabiliteringen av Stortingets kontorbygg i Prinsens gate 26 og bygging av ny innkjørsel til stortingsgarasjen skulle koste 1,1 milliarder kroner, men anslaget nå er at regningen vil ende på 1,8 milliarder.

– I statsbudsjettet for 2015 ble det bare referert til en kostnadsramme på 1,14 milliarder kroner per april 2014. Så langt jeg har oversikt over nå, har Stortinget ikke gitt bevilgningsfullmakt. Dette må avklares fra presidentskapets side, krever Lundteigen, som sitter i kontrollkomiteen.

Full gransking

Tidligere i november sendte kontrollkomiteen et brev til presidentskapet på Stortinget med spørsmål om behandlingen av overskridelsene.

17. november varslet kontrollkomiteens nestleder Michael Tetzschner (H) at komiteen vil ha en full gransking av byggesprekken, selv om han tror utgiften på to milliarder nå er uunngåelig.

– Var dette byggeprosjektet i det hele tatt nødvendig? Var det sett på alternativer? Har Stortinget hatt tilstrekkelig informasjon da det ble bevilget penger? uttalte han da til VG.

Tetzschner understreker at komiteen blant annet vil komme til bunns i hvorfor Stortinget ikke overlot til Statsbygg å lede byggingen av det som «nå er blitt et skandaleprosjekt i Oslo sentrum».