Foran fra venstre: Geir Langerud, Knut Inge Aase, NRC og områdedirektør Lars Berge i Bane Nor. Bak fra venstre: Prosjektleder Øystein Eide-Fredriksen, NRC og prosjektsjef Knut-Erik Gudem, Bane Nor. Foto: Britt-Johanne Wang/Bane Nor.

NRC vant kontrakt på Alnabru

NRC Rail dro i land en kontrakt på 36,4 millioner kroner og skal blant annet bygge om all strømforsyning for Bane Nor på Alnabru.

– Vi ser flere og noen litt mer langsiktige kontrakter for fremtiden, sier prosjektleder Øistein Eide-Fredriksen i NRC i en pressemelding. Etter er heller magert 2017 ser NRC Rail lysere på inneværende år.

I tillegg til å bygge om all strømforsyningen på Alnabru, omfatter kontrakten også underbygning, tele, lavspenning og sanering av det gamle anlegget. Godsterminalen har ansvaret for sikker og punktlig framføring av gods, og er et viktig nav for varedistribusjonen i Oslo og resten av landet. Aktørene er med andre ord ikke glad for avbrudd i driften. Entreprenøren må derfor regne med å benytte både natt- og helgejobbing for å få jobben gjort. Noe av det som skal gjøres, er å bygge et nytt høyspentanlegg som omfatter en ring med 22 kilo volt med to inn matninger fra Hafslund. Anlegget er kritisk for terminalen da det forsyner blant annet sikringsanlegg, sporvekselvarme og containerkraner med strøm.

NRC Rail er kjent på Alnabru etter tidligere jobber på området. –Det er alltid en fordel å være kjent, sier områdedirektør Lars Berge i Bane NOR. Han understreker at tidsplan og budsjett er viktige kriterier, også for dette prosjektet som skal være ferdig innen 1. mars neste år. De jernbanetekniske anleggene på Alnabru er utbygd i flere etapper fra 70-tallet og frem til begynnelsen av 90-tallet. Anleggene består dermed av flere tekniske løsninger med varierende kvalitet og alder.