Avtalen, en såkalt PSA-avtale, varer i tre år, med en opsjon på et år til.
- Follobaneprosjektet er Norges største samferdselsprosjekt i moderne tid og er et komplisert prosjekt. Derfor trenger vi spesialkompetanse i prosjektperioden. Denne avtalen gir oss det, sier Jan Vormeland, anskaffelsesleder i Follobaneprosjektet.
Avtalen trer i kraft 1. oktober og fungerer slik at Jernbaneverket kan trekke inn kompetanse innen blant annet produksjonsledelse, rådgivende tekniske tjenester og andre spesialisttjenester etterhvert som prosjektet utvikler seg.
- Avtalen gir oss fleksibilitet til å håndtere de utfordringene vi står overfor. Vi er spesielt glade for at det er et samarbeid mellom et selskap fra Sveits og to fra Norge, som vist seg å være mest konkurransedyktig. Follobaneprosjektet skal bidra til økt kompetansebygging av det norske jernbanemiljøet. Denne avtalen er et steg på den veien, sier Vormeland.
- Nøkkelord
- Jernbane