Norgeshus lykkes som attraktiv arbeidsplass

9 av 10 mener at Norgeshus er et meget godt sted å jobbe. Dette viser at boligbyggeren har lykkes med sitt beviste arbeid for å etablere attraktive arbeidsplasser.

Great place to work

* Great Place to Work er et internasjonalt analyse og rådgivningsvirksomhet som de siste 25 år har arbeidet for å skape økt konkurransekraft og lønnsomhet hos sine samarbeidspartnere

* Great Place to Work står bak den årlige kåringen av Norges Beste Arbeidsplasser

* Kåringen baserer seg på tilbakemelding fra medarbeidere, gjennom en medarbeiderundersøkelse samt en kultur- og lederpraksis analyse

* www.greatplacetowork.no

Resultatet er hentet fra årets medarbeiderundersøkelse gjennomført i regi av Great Place to Work som er et globalt konsulent- og analyseinstitutt som hjelper organisasjoner til å bli bedre arbeidsplasser.

Norgeshus sitt hovedkontor med 46 medarbeidere har samarbeidet med Great Place to Work og gjennomført deres undersøkelser i to år med gode resultater.

– Allerede det andre året nådde vi opp blant topp ti på listen for mellomstore bedrifter, forteller administrerende direktør Dag Runar Båtvik i Norgeshus.

– Unikt i bransjen

– I år ønsket vi å få med oss forhandlerne våre i undersøkelsen. Det vil si at det ble sendt ut spørreskjemaer til alle de 1200 ansatte, og Norgeshuskjeden «konkurrerer» nå i klassen for store virksomheter. Dette mener jeg er unikt i bransjen da jeg tror ingen andre boligprodusenter har deltatt i lignende medarbeiderundersøkelser, fremholder Båtvik som innrømmer at han har vært spent på resultatet.

– Men når 90 prosent svarer at Norgeshus er et meget godt sted å arbeide, blir jeg svært rørt. Det betyr at vi har gjort mye riktig.

Utvikler stolthet

Kjeden skåret også høyt på «stolthet», som viser stolthet til eget arbeid, eget team og selskapets image.

Jannik Krohn Falck som er direktør i Great Place to Work, sier at høy grad av stolthet påvirker de ansattes jobbengasjement, grad av samarbeid og engasjement overfor selskapet.

– Man utvikler stolthet i sitt eget arbeid ut fra følelsen av at eget bidrag er spesielt og unikt for organisasjonen. At man spiller en viktig rolle i Norgeshus. En slik følelse av stolthet kan føre til at ansatte blir lojale ovenfor selskapet og blir værende lenge, forteller Falck.

Bygger Norgeshuskultur

Norgeshus har jobbet med arbeidsmiljøet på flere arenaer både gjennom omdømmebygging, og på samlinger i Norgeshusskolen og den store Norgeshuskonferansen der alle ansatte er invitert.

– På disse samlingene har vi en del faglig innhold, men hovedformålet er å bygge en felles Norgeshuskultur, opplyser Båtvik.

– Hver enkelt medarbeider har en spesiell betydning, og hver enkelt medarbeiders gode holdninger, kunnskap og ferdigheter er av stor verdi for hele kjeden. Det er det som er hovedbudskapet i samlingene våre. Og resultatet bekrefter at jobben vi har gjort ved å inkludere alle medarbeidere, skaper tilhørighet og engasjement, og en felles forståelse og oppslutning om våre verdier, fremholder Båtvik.

Snarlig kåring

Kåringen av Norges Beste Arbeidsplasser offentliggjøres 19. mars.

– Da får vi vite hvilken plass vi havner på. Jeg har som ambisjon at Norgeshus skal være en av landets beste arbeidsplasser. Så alle tilbakemeldinger vi får i denne undersøkelsen tar vi på alvor. Vi har ingen planer om å lene oss tilbake, avslutter Dag Runar Båtvik.