Norges mest tilfredse byggevarekunder

I følge Norsk Kundebarometer 2009 har Byggmakker Norges mest tilfredse byggevarekunder.

Selskapet gjør et kraftig hopp på årets måling og er den bedriften med den 8. beste forbedringen av totalt 187 bedrifter som er målt.

- Det er veldig gledelig å se at vårt kontinuerlige arbeid med å gi våre kunder rask og effektiv handel gir slike positive resultater, sier Espen Hoff, administrerende direktør i Byggmakker Norge.

Norsk Kundebarometer 2009 fra Handelshøyskolen BI (NKB) ble lagt frem i forrige uke og måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Kundene har fått muligheten til å si hva de mener om inntil fire bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Totalt har 187 bedrifter deltatt i undersøkelsen.

- Det at vi får en kundetilfredshetsscore på 72,3 av maksimalt 100 mulige, gjør at vi havner på 57. plass totalt. Det fører til at vi rykker kraftig fra våre konkurrenter og inntar en soleklar førsteplass blant byggevarekjedene. Det er vi svært stolte av og er en viktig inspirasjonskilde for vårt servicearbeid, sier Espen Hoff.

I følge prosjektleder Pål Silseth ved Norsk Kundebarometer må man ha en score på over 70 for å si at man har tilfredse kunder.

- Det er første gang på 6 år vi har målt at noen innen byggevarebransjen har hatt tilfredse kunder, sier Silseth. I følge NKB-tallene er Byggmakker med sin score på 72,3, den eneste av byggevarekjedene med tilfredse kunder.

- Det er selvsagt svært hyggelig med slike tall, men det bør samtidig være en utfordring for hele bransjen at vi troner alene på toppen, sier Hoff.

- I et sterkt konkurransepreget marked, og som nå preges av økonomiske nedgangstider, er det helt avgjørende for å lykkes at man har faglig dyktige og serviceinnstilte medarbeidere. Jeg vet at vi har det, men det avgjørende er at kundene opplever det slik. Nettopp derfor er NKB-tallene ekstra hyggelig lesing og en honnør til alle ansatte. Mange av dem har gått på "Byggmakker-skolen" og som har eksistert helt siden 1995. I løpet av 2008 hadde vi 1500 medarbeidere på kurs om "Kampen om kundene". I 2009 setter vi i gang et systematisk læringsløp, og hvor medarbeidere over en 3 måneders periode kan oppdatere seg faglig. Dette blir ikke minst viktig i et år hvor vi satser 300 millioner kroner på å bygge fire nye butikker og 24 butikker skal få en markert ansiktsløftning. I tillegg kommer det flere nye tjenesteprodukter. Vårt mål er å befeste vår posisjon i markedet som den ledende byggevarekjeden på service og kvalitet. Det kommer kundene til å merke, sier Hoff.