Fakta om lekkasjer fra NTP
Nasjonal transportplan 2025–2036 blir lagt fram 22. mars 2024. Men mange detaljer kommer alltid fram i forkant.
* 39 milliarder til ny E16 og jernbane mellom Arna og Stanghelle
* Midler til vedlikehold på jernbanen skal økes fra 4,9 milliarder til 6,75 milliarder kroner årlig
* Midler til fornyelse på jernbanen skal økes fra 4 milliarder til 6,5 milliarder kroner i året fram mot 2030, mens i perioden 2031–2035 skal det økes til 9,6 milliarder kroner i året.
* Dobbeltspor på jernbanen mellom Råde og Fredrikstad til 23 milliarder kroner
* Røros- og Solørbanen skal elektrifiseres for rundt 8 milliarder kroner
* Tunnel på E39 mellom Figgjo og Ålgård – Stavanger Aftenblad
* 16 milliarder i frie midler til drift og vedlikehold av fylkesveiene – NRK
* Forlengelse av den planlagte flyplasstunnelen i Tromsø – NRK
* Utbedring og rassikring av E10 i Lofoten, først strekningen Nappstraumen-Å – NRK
* Utbedring av E6 gjennom Sørfold kommune – NRK
* 2,4 milliarder til E134 Bakka-Mo i Etne kommune - NRK
* 1 milliard til grønnere luftfart - Nationen
* Fullfinansiering av E6 Olderdalen-Langslett og Nordkjosbotn-Hatteng - NRK
* E39 Nordhordlandstunnelen - NRK
* Ny E18 Retvet-Vinterbro i Ås og Nordre Follo - Østlandets Blad
– Et mer uforutsigbart Russland og Nato-utvidelsen med Sverige og Finland får noen følger for norsk transportpolitikk. Vi må forsterke noen akser østover for å sikre alliert transport av soldater og utstyr, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til VG.
Han er søndag i Trøndelag sammen med forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) og Trøndelag Ap-leder og helseminister Ingvild Kjerkol for å redegjøre for den militære delen av Nasjonal Transportplan.
Regjeringen skal presentere hele transportplanen kommende fredag.
Statsrådene sier til VG at tre store prosjekter av betydning for forsvar og sikkerhet i Norden er del av planen.
Blant annet vil Ofotbanen mellom Narvik og Riksgrensen få flere krysningsspor og 400 millioner kroner settes av i planperioden til fylkesveier som har særlig høy belastning og som er prioritert etter Forsvarets behov. Regjeringen vil også forbedre Europaveien fra Stjørdal gjennom Meråker opp til grensen mot Sverige.
– Norge får et særskilt ansvar for at alliert understøttelse av Sverige og Finland når fram, nå når begge land er inne i Nato. Det er utrolig viktig for oss at dette henger i hop når vi lager felles forsvarsplaner, sier forsvarsminister Gram til avisen.
Et mer uforutsigbart Russland og Nato-utvidelsen med Sverige og Finland får noen følger for norsk transportpolitikk, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foto: Terje Bendiksby / NTB
- Nøkkelord
- Anlegg