Tunnelaktiviteten har vært rekordhøy også i 2015 og mye tyder på at 2016 blir et nytt "all time high" for tunnelentreprenørene.

Nok et rekordår for tunnelentreprenørene

For første gang har tunnelentreprenørene tatt ut over sju millioner kubikk fjell fra norske tunnel- og bergromprosjekter.

Årets rekorduttak på 7,087 millioner faste kubikk er en betydelig oppgang fra fjorårets rekordvolum på 6,530 millioner kubikk. Det er nå sjette året på rad at tunnelentreprenørene setter ny uttaksrekord.

– Jeg hadde forventet at uttaket skulle ligge på nivå med fjoråret, eller litt under. Isteden ble det en bra og ganske overraskende oppgang, sier faglig sekretær Thor Skjeggedal i NFF, som utarbeider tunnelstatistikken på grunnlag av innsendte volumtall fra entreprenørene.

Ny rekord i 2016?

Skjeggdalt tror på ny rekord også i 2016.

– Til neste år tror jeg faktisk det kan bli en ytterligere økning. Vi vil da ha flere meget store tunnelprosjekter gående samtidig innen både vei og jernbane, sier han.

Tidenes år for veitunneler

Det er veitunnelene som er den soleklare volumvinneren i 2015. Det blir i år tatt ut over 4,4 millioner kubikk fra norske veitunneler og det betyr en solid forbedring sammenlignet med rekordåret 2012 hvor det ble tatt ut knappe 3,9 millioner kubikk.

Bra vannkraftaktivitet

Det er også verdt å merke seg at vannkrafttunneler nå er nummer to på tunnelstatistikken med et uttak på nesten 1,5 millioner kubikk.

- Vi må helt tilbake til 1987 (1,86 millioner kubikk) for å finne et år med høyere vannkraftaktivitet enn det vi har hatt i år, forteller Skjeggedal.

Til opplysning er det fortsatt et godt stykke opp til rekordåret 1978 da det ble tatt ut respektable 3,38 millioner kubikk fra norske vannkrafttunneler.

Nedgang for jernbanen

Det er tunnelaktiviteten innen jernbaneområdet som har den største volumnedgangen i år. Etter rekordåret 2013 med 2,15 millioner kubikk og 2014 med 1,78 millioner kubikk, faller uttaket helt ned til drøye 600.000 kubikk.

- Dette er et direkte resultat av at jernbanetunnelene i Vestfold er inne i en avsluttende fase, men som vi vet er det store ting på gang innen jernbane. Til neste år vil det skje mye ved både Ulriken tunnelen og Follobanen, sier Skjeggedal.

Runder 100 kilometer

Siden 2003 har også antall kilometer tunnel og bergrom drevet i Norge, blitt registret. I løpet av disse årene har kilometertallet variert fra 47,1 i 2009 til rekordåret 2015 hvor det blir drevet over 105 kilometer tunneler og bergrom.