Arkivfoto

NCC permitterer 70-80 fagarbeidere

NCC permitterer 70-80 fagarbeidere i divisjon Civil Engineering. Permitteringsvarslene vil bli sendt ut fortløpende fra slutten av juni. 

- Vi vil i løpet av det neste halve året avslutte et antall store infrastrukturprosjekter, samtidig som vi er i en anbudsprosess på store totalentrepriser. Det vil ta tid fra kontrahering til oppstart av produksjon, og det har satt oss i en situasjon som krever midlertidig reduksjon i bemanningen av fagarbeidere, sier Håkon Tjomsland, Head of Civil Engineering.

Håkon Tjomsland

- NCC har ambisjoner om vekst, men samtidig er det en erkjennelse av at konkurransen om oppdragene er tøffere om dagen, heter det i en melding fra selskapet.

- Konkurransebildet har endret seg dramatisk det siste året, med en høy andel av nye utenlandske aktører. Norske entreprenører, og kanskje heller ikke statlige byggherrer, har vært godt nok forberedt på denne endringen, sier Tjomsland.

NCC har startet å forberede seg på det nye konkurransebildet ved å organisere seg med én nordisk anleggsavdeling

- Men vi er avhengig av konkurranse på like vilkår. Alt tyder på at vi i for mange tilfeller opererer med et helt annet kostnadsbilde enn våre utenlandske konkurrenter, sier han.

Han påpeker at myndighetene og de statlige byggherrene er på vei til å forstå konsekvensene av hvordan de ulike konkurransevilkårene slår ut.

- Statlige aktører blir mer bevisst på like konkurransevilkår og ønsker å legge til rette for dette. Det er helt avgjørende og jeg ser positivt på fremtiden, sier han.

Tjomsland tror man uten disse endringene i konkurransevilkårene nå måttet gå til oppsigelser. Men samtidig er han klar på at nå må ord følges opp med handling.

Han peker spesielt på følgende signaler som vil bidra til likere konkurransevilkår:
- Minstelønnen er hevet og det fjerner en del av konkurransefordelen utenlandske aktører har hatt. Kundene har blitt mer bevisste og i prekvalifiseringen til E18 Arendal - Tvedestrand-oppdraget, som Nye Veier AS har gjennomført, er det i større grad lagt vekt på blant annet HMS og samfunnsansvaret bedriftene tar. Dette bidrar til likere konkurransevilkår, mener Tjomsland.

Flere forskjeller
- Kostnader i forbindelse med pendling, kost og losji er også et punkt som bidrar til svekket konkurransekraft for alle de norske entreprenørene, sier han. Også her forventer Tjomsland at sentrale aktører som Statens vegvesen, Jernbaneverket og Nye Veier AS legger forholdene til rette for like konkurransevilkår.

- Vi er opptatt av at konkurransen skal være sunn og lik for alle entreprenørene. Det forventer vi å finne igjen når vi i tiden fremover skal konkurrere om å bygge ut viktig infrastruktur i Norge. Vi har dyktige fagfolk som bidrar til en sikker byggeprosess og vi leverer god kvalitet. Norge trenger dyktige yrkesarbeidere. Da er det en forutsetning at konkurransevilkårene er like, sier han.

Fortsatt vekst
- NCC har klare ambisjoner om ytterligere vekst og med de signalene sentrale statlige byggherrer har gitt, står ambisjonen om vekst fast. Det er derfor viktig å understreke at NCC også i tiden fremover har behov for både dyktige fagarbeidere, funksjonærer og ledere, heter det i meldingen.

Tillitsvalgte involvert
NCC har tidlig involvert sentrale tillitsvalgte og har fått forståelse for den situasjonen selskapet står overfor.

- Det gode samarbeidet bidrar dermed til et sterkt NCC også i tiden fremover. Tidlig involvering og fruktbare diskusjoner med de tillitsvalgte har vært viktig og vi tror samarbeidet har bidratt til en så god løsning som mulig, avslutter Tjomsland.