Nå skal Nav svare deg innen et halvt minutt

Nav lover at det er slutt på lange ventetider når du ringer. Onsdag åpnet de Norges største offentlige kontaktsenter.

Nav har nå koblet alle sine kontaktsentre på en ny felles telefonlinje. 950 veiledere rundt om i landet skal til enhver tid ta seg av telefonhenvendelsene til direktoratet.

Målet er at alle som ringer skal få svar innen 30 sekunder.

Den store omleggingen skjer som følge av mange klager på at det var vanskelig å få kontakt og at folk ble satt videre uten å få svar.

– Vi var rett og slett ikke gode nok. Derfor har vi jobbet systematisk over lang tid med å få på plass både systemer og mennesker. Det har vi klart og nå yter vi langt bedre service, sier Jørn Torbergsen, direktør for Nav Kontaktsenter.

Nå ringer man ikke lenger sitt lokale kontor, men et felles kontaktsenter på telefonnummer 55 55 33 33. Hvis man ikke får svar på det man lurer på i løpet av den første samtalen, lover Nav at en saksbehandler skal ringe tilbake innen 48 timer.

Nav mottar 25.000 telefonhenvendelser daglig, og gjennomsnittlig ventetid er nå 21 sekunder.