Høy bakkeklaring gjør Berlingo Dangel 4x4 svært fleksibel.

Myk franskmann takler tøft terreng

Citroëns Berlingo Dangel 4x4 imponerer offroad

Dangel er en fransk familiebedrift som leverer 4x4-systemet til en rekke bilmerker.

Når den minste varebilen til Citroën er utstyrt med firehjulstrekksystemet fra Dangel, blir den en varebiloffroader det står respekt av. Byggeindustrien fikk teste Berlingo Dangel 4x4 i skogsløypa ved Vålerbanen i Hedmark, og den tok seg suverent frem på ekstremt underlag.

4x4 siden 2006

Citroën har bygd Berlingo for ombygging til 4x4 ved Dangelfabrikken i Frankrike siden 2006, og siden 2010 har Berlingo-modellen fått blant annet økt bakkeklaring – fra 19 til 20 centimeter. En centimeter kan høres lite ut, men gjør at bilen takler enda vanskeligere veier enn før. Noe å tenke på for folk i bygg- og anleggsbransjen.

Vikosekobling

Dangel 4x4 systemet har en vikosekobling som automatisk overfører kraft til bakakslingen ved behov. Det er også mulig å koble fra 4x4 systemet slik at bilen kun trekker på forhjulene.

Systemet har videre en beskyttelsesplate under motor og girkasse, og den franske fabrikken tilpasser for øvrig 4x4 også til Peugeot, Fiat, Land Rover, Jeep og Suzuki.

Høy bakkeklaring gjør Berlingo Dangel 4x4 svært fleksibel.

Proffe varebiler

Citroën Berlingo Dangel 4x4 er en proff varebil med blant annet manuelt klimaanlegg, radio/CD/MP3/4 høyttalere, Bluetooth/USB/Jack kontakt, Cruisekontroll og hastighetsbegrenser, komfortvegg med vindu og FCS-kledning i gulv, vegger og tak med LED.

Basismodellene har en 1,6 HDi-motor på 92 hk eller 115 hk.

Ellers har Citroën modellen Jumpy 4x4 som er utstyrt med en 2,0 HDi-motor på 128 hk, og den helt nye storebroren Jumper 4x4 med 2,2 HDi-motor på enten 130 eller 150 hk.