Lågen bru er en skråkabelbru og jobben med å montere og spenne kablene pågår denne uken og ut neste uke, melder Statens vegvesen.
Den lengste kabelen er 100 meter, mens den korteste er 14 meter. Totalt skal det på brua monteres cirka 2.200 meter kabel med en diameter på 100 millimeter.
Store krefter
Kraften på jekken som strammer kablene er 3100 kilonewton (320 000 kilo). Det tilsvarer vekten av 180 personbiler eller tre stridsvogner. En gaffelanordning fester kabelen til tårnet, mens en festemutter med skive fester kabelen under brudekket.
Kablene spennes opp i to etapper. Den første gjennomføres når alle kablene er montert, mens andre etapper gjennomføres til våren/sommeren når rekkverk og asfalt er lagt.
- Nå er brua ferdig støpt med en ballastkasse på de ene side. Det er likevektprinsippet som gjelder. Når brua blir asfaltert til våren, blir det tilført mange tonn med asfalt og kablene må etterspennes, forklarer han.
Kablene er hengt opp i tårnene og blir i løpet av denne uken plassert i brudekket. Neste uke starter oppspenningen av kablene.
Italienere monterer og spenner
Impleina/Aurstad er hovedentreprenør for E6 Frya-Sjoa, mens det er italienske Daeli som leverer, monterer og spenner kablene med hydrauliske jekker.
- Første etappe av montering og spenning vil ta tre uker og Daeli vil også ta oppspenningen etter at asfalten er lagt. Italienerne er flinke og det er ser ikke ut til at de lar seg skremme av en kald, norsk vinter, sier Smidesang.
Fakta om Lågen bru
Beliggenhet: Bru på ny E6 over Lågen i Kvam, Nord-Fron
Byggetid: ca. 2 år - sommer 2014-sommer 2016
Brutype: Skråkabelbru
Lengde: 273,5 meter
Bredde: 15–18 meter
Antall kjørefelt: 2
Mengde betong til støping av brua: 8000 kubikkmeter = ca. 1150 betongbillass
Balastkasse: Fylt med 4230 tonn pukk
Tårn: To tårn med totalhøyde 60 meter, 50 meter over brudekket
(Kilde: Statens vegvesen)