Prosjektleder Stefan Grønnerud, prosjektsjef Sør-Øst Elin Vigrestad og vaktsjef Atle Hoel. Foto: Jonas Berglund

Prosjektleder Stefan Grønnerud, prosjektsjef Sør-Øst Elin Vigrestad og vaktsjef Atle Hoel. Foto: Jonas Berglund

Mesta starter opp med grønn vinterdrift på Oslo Lufthavn

Fredag starter Mesta sin vinterdriftskontrakt på Oslo Lufthavn. Dette skal være selskapets mest miljøvennlige vinterdrift-arbeid noensinne.

– Klima og miljø ble vektet i Avinors kontraktstildeling, og vi er skikkelig stolte av den miljøprofilen vi har fått til, særlig knyttet til maskinparken i prosjektet. Mestas bidrag til vinterdriften av Oslo lufthavn vil ikke gi et større miljøavtrykk en høyst nødvendig med dagens teknologi og muligheter, sier Elin Vigrestad i en pressemelding. Hun er prosjektsjef for region Sør-øst, drift og vedlikehold i Mesta.

Selskapet opplyser at allle maskiner skal være av nyeste årsmodell. Lastebiler og hjullastere har Euro 6/Steg 4, og biodiesel er fortrukket drivstoff. Personbiler til forflytning av mannskap er elektriske.

– For Avinor er bærebjelken sikker og stabil luftfart. Samtidig er fokuset på miljø og bærekraft i luftfarten sterkt økende, og Avinor har som mål å være ledende på grønne løsninger. Vi er svært tilfredse med at Mesta er klare for vinterdrift på Oslo lufthavn, og ser frem mot et godt samarbeid, basert på sikre og miljøvennlige driftskonsepter og maskinpark, sier Ole Petter Storstad, direktør flysidedrift ved Oslo lufthavn, i meldingen.

I et normalår er det nærmere 30 millioner reisende til og fra Oslo lufthavn. Etter et år preget av nedstengning, ventes det at reisevirksomheten tar seg gradvis opp gjennom vinteren.

Kontrakten har en verdi på 320 millioner kroner og en varighet på åtte år inkludert opsjoner. Mesta stiller med et mannskap på 130 personer første driftsår.