Messetips til Bygg Reis Deg

Norwegian Promotion Group (NPG), som er spesialisert innen utvikling av opplevelsesbasert kommunikasjon innen event – og messebransjen, har bygget opp en rekke av de store standene som er å finne på Bygg Reis Deg neste uke. Her deler de noen tips om hva som kan være lurt å huske på i forbindelse med avviklingen av messen.

NPG bistår med hele prosessen for rundt 20 stands på Bygg Reis Deg, deriblant Saint Gobain/Glava/Weber/Gyproc, Maxbo, Mestergruppen, HTH og Protan.

Her er deres messetips:

1 - Standdesign
Forberedelsene med de større aktørene begynner allerede ett år i forveien av messen. Messestanden har stor innvirkning på hvordan besøkende oppfatter bedriften, merkevaren og om de stopper for å snakke med deg eller ikke. Standen skal gjenspeile firmaets visuelle profil.

En kreativ, åpen og innbydende stand kan vekke oppmerksomhet, engasjere de besøkende og skape leads. Standen skal være funksjonell, iøynefallende og ha god eksponering av produkter og tjenester. Standen skal ha en helhetlig visuell profil. Den besøkende skal enkelt kunne oppfatte budskapet og hvilke produkter/tjenester utstiller har valgt å presentere på messen. Standbetjeningen bør være engasjerte, kunnskapsrike og imøtekommende.

2 - Inviter potensielle og eksisterende kunder til messen
Bygg opp forventningene, vis hva kundene kan gå glipp av, inviter kunder og samarbeidspartnere til messen, inviter til kundemøter på standen, del ut gratis billetter til messen, promoter aktivitetene på standen, opprett et eget event på FB hvor du jevnlig publiserer innhold. Ved målrettet annonsering når du lettere målgruppene.

3 – Skap gode opplevelser som engasjerer de besøkende
Skap positive assosiasjoner til din merkevare ved å skape en uforglemmelig opplevelse på messen. Gjør noe ekstra som fanger oppmerksomheten til de besøkende og få alle til å føle seg velkomne på standen.

Aktiviteter kan være alt fra fra pop-up restauranter med meny laget av kokker, enklere servering av mat og drikke, konkurranser, gamification, give-aways til interaktive løsninger som f.eks en fotobar eller VR gaming. Kaffe er alltid populært. God kaffe kobler mennesker og skaper den gode samtalen. Dedikert barista fungerer som kundepleier og vertskap slik at dere kan drive salg.

God planlegging av messeaktiviteten er essensielt slik at den blir en integrert del av stand designet. Promotering av aktiviteten både i forkant og under messen er nyttig for å tiltrekke flere besøkende til standen.

En aktivitet på standen kan være det lille ekstra som bidrar til å tiltrekke oppmerksomhet til standen og engasjere de besøkende.

4 - Øk rekkevidden av messedeltakelsen
Sosiale medier er egnede kanaler for å skape engasjement, øke synligheten og nå ut til målgruppen. Velg de kanalene hvor du treffer dine målgrupper best, og bruk gjerne flere kanaler for å øke rekkevidden. Ved målrettet markedsføring blir det enklere å nå ut til potensielle kunder og øke rekkevidden av messedeltakelsen.

Under messen: Øk rekkevidden av messedeltakelsen, engasjer også de som ikke deltar på messen. Lag innhold som er visuelt og enkelt å ta til seg. Legg til rette for innholdsproduksjon og deling av innhold. Legg ut «upolerte videoer» under messedagene (gjerne på Insta story). Øk firmaets tilstedeværelse på sosiale medier og synlighet gjennom å tilby en engasjerende interaktiv aktivitet. Konkurranse som kan deles i sosiale medier f.eks en «photoboot» hvor deltakerne enkelt kan dele bildet i sosiale medier med relevante hashtags.

Etter messen: Fortsett kommunikasjonen rundt innholdet på Bygg Reis Deg. Forsterk positive tilbakemeldinger. Snu negative tilbakemeldinger til noe positivt. Send ut pressemeldinger.

5 - Praktiske tips under messedagene
Husk gode sko til lange messedager, sparkesykkel dersom det er store avstander mellom hallene (ofte nyttig under montering), teip, plaster, leppepomade og drikk masse vann og ha det gøy!

6 – Event
Hva med å arrangere et event i forbindelse med messen? Det kan være en mindre kundemiddag, kveldsarrangement, konsert eller fagseminar. Felles for disse er at de bør innby til å bygge gode langsiktige relasjoner.