Må ha kompetanse for å drive samhandling

Å drive samhandlingskontrakter uten samhandlingskompetane er som å konstruere broer uten mattekunnskaper, hevder prosjektlederen for Samferdselsskolen.

Statens vegvesen har for lengst innført krav om samhandling i alle entreprisekontrakter. Prosjektleder for Samferdselsskolen, Odd Erling Botn, hevder at de færreste av disse kontraktene fungerer så godt som de kunne ha gjort.

- Å drive samhandlingskontrakter uten samhandlingskompetanse er som å konstruere broer uten mattekunnskaper; man kan alltids ha utrolig flaks, sier Botn.

- På Samferdselsskolen kalles ofte innleggene som handler om deltakernes fagbakgrunn, som prosjektledelse, jus, kontrakter, konstruksjonsfag etc. for «faglige innlegg». De andre innleggene og øvelsene er basert på sosialpsykologi, kommunikasjon og flere anerkjente forskningsresultat fra interaksjon og samhandling – enkelt og greit menneskelige aspekter. Disse kalles automatisk «ikke-faglige». Det er litt trist, mener Botn, men understreker at deltakernes syn på dette endrer seg gjennom Samferdselsskolen.

Botn har selv kommunikasjonsfaglig bakgrunn og drar paralleller til erfaringer herfra. – Ennå finnes det folk som tror at «Alle kan da vel kommunisere..!» og de har helt rett. Alle kan også tegne, regne, planlegge og bygge, men man setter dem ikke til å konstruere f.eks. en bro av den grunn. Man krever en form for kompetansegaranti. Hvorfor gjør man ikke det når man snakker om faget som skal sørge for at alle de andre fagene samarbeider godt, spør han.

Botn vil ikke svartmale, og viser til mange som leier inn ekstern samhandlingskompetanse, men han tror resultatet blir bedre når kompetansen også finnes blant dem som faktisk skal samhandle. Han mener entreprenørene og rådgiverne har like mye å vinne på forbedrede samhandlingskunnskaper og deltakelse på Samferdselsskolen som byggherrene.

– Hvem er det som tjener på dårlig prosjektgjennomføring, misforståelser og konflikter? Jeg har ennå til gode å møte noen som synes sin arbeidshverdag går så bra som teoretisk mulig, men jeg er så heldig at jeg får jobbe sammen med folk som vil gjøre noe med det – Samferdselsskolens deltakere og støttespillere, sier Botn.