Det skriver Dagsavisen i en artikkel i sin papirutgave tirsdag.
– Vi få en vekst fra 106 kilometer i år til 140 kilometer i 2015, opplyser Solvik-Olsen overfor avisen.
Samtidig varsler han mer kostnadseffektiv sykkelveibygging i fremtiden. Vegdirektoratet har fått frist på seg til 15. november med å finne ut hvordan man skal lykkes med å få ned kostnadene.
I den borgerlige regjeringens forslag til statsbudsjett kuttes støtten til sykkelveier med 51 millioner kroner, ned til et nivå på 541 millioner kroner, heter det i artikkelen. Samtidig foreslår regjeringen å kutte i den statlige belønningsordningen for bygging av sykkelvei i kommunene til ti millioner kroner.
Men samferdselsministeren forteller overfor Dagsavisen at de økte milliardbevilgningene til riks- og fylkesveinettet vil veie opp for kuttene, og utløse bygging av omtrent 140 kilometer med sykkelvei.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Vei
- Politikk
- Statens vegvesen