Modell av den nye veien ved Findal. Illustrasjon: Vestfold og Telemark fylkeskommune
Modell av den nye veien ved Findal. Illustrasjon: Vestfold og Telemark fylkeskommune

Lavest tilbud på halv milliard – nå er det bestemt hvem som skal bygge «Gassveien»

Hæhre Entreprenør skal bygge Fv. 353 Rugtvedt-Surtebogen i Vestfold og Telemark fylke. Tilbudssummen er på 499 millioner kroner.

Innledningsvis meldte åtte entreprenører sin interesse for konkurransen hvor tre ble plukket ut til å være med i den videre kampen om å bli tildelt den største veikontrakten i Vestfold og Telemark fylkes historie. Lokalt er veien som skal bygges kjent som «Gassveien».

Tilbudene fra de tre konkurrerende tilbyderne er slik:

  • Hæhre Entreprenør AS med Multiconsult: 499 millioner kroner
  • PEAB med Asplan Viak:  515 millioner kroner
  • Marthinsen & Duvholt med Aas-Jakobsen og Vianova: 578 millioner kroner

Alle summer er inkludert merverdiavgift.

– Vi har nå vært igjennom forhandlinger med de tre tilbyderne. Vi er svært godt fornøyd med prosessen vi har hatt. De siste ukene har vi gått igjennom tilbudene til de tre deltagerne og kommet fram til at det tilbudet som har det beste forholdet mellom kvalitet og pris er Hæhre, sier byggeleder Thomas Stensen Christensen i Vestfold og Telemark fylkeskommune i en pressemelding.

Etter avgjørelsen er det en periode på ti dager før kontrakten kan signeres.

– Kort tid etter signeringen kan vi starte samhandling med entprenøren. Siden kontrakten er totalentreprise, skal entreprenøren stå for både prosjektering og bygging av den nye veien, forklarer prosjektleder Lars Lund i meldingen.

Den første tiden vil gå med til produksjon av detaljplaner og 3D-modell av veien blir laget. Samtidig vil de innledende arbeidene ute i terrenget også starte. 

– Noe av det aller første som vil skje er å rydde skogen i veilinjen. Det skal i samme jobb legges ny hovedvannledning for Bamble kommune på strekningen. I forbindelse med byggingen vil også Lede legge om kraftledninger i området. Reguleringsplanen ble vedtatt i november 2020 arbeidet skal være ferdig første halvår 2026, opplyser fylkeskommunen i meldingen.