Larvik best på kommunal service

Larvik i Vestfold topper lista i Forbrukerrådets store test av servicen i Kommune-Norge. Helt på bunn kommer Moskenes i Lofoten.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Generelt sett er det de minste kommune som gjør det dårligst, skriver Nationen.
- Jeg er stolt. Dette er en stor honnør til alle våre ansatte, sier en strålende fornøyd ordfører i Larvik, Øyvind Riise Jenssen (H).

Forrige gang Forbrukerrådet gjennomførte en slik test, i 2005, havnet Larvik midt på treet, og det var de ikke fornøyd med.

- Dette har vært en bevisst satsing fra oss. Vi bestemte oss for å bli bedre både på informasjon og service, sier Jenssen, som leder en kommune som hadde 41.364 innbyggere ved årsskiftet.

Sint
Fullt så fornøyd er ikke ordfører Lillian Hansen (Ap) i Moskenes (1.156 innbyggere). Hun er sint og mener kommunen blir urettmessig uthengt.
- Jeg setter store spørsmålstegn ved gjennomføringen av undersøkelsen. Vi er ikke dårligst på service i Norge. Samtidig med denne undersøkelsen har vi kjørt en undersøkelse som er blitt vurdert eksternt. Den undersøkelsen gjelder brukerne direkte og er blitt kjørt i alle de seks kommunene i Lofoten. I den kommer Moskenes på topp, sier Hansen.

Omfattende test
Testen til Forbrukerrådet er ifølge Forbrukerrapporten gjennomført ved at 50 testmedarbeidere fra Forbrukerrådet har utgitt seg for å være privatpersoner og deretter henvendt seg til samtlige av landets kommuner med diverse henvendelser via telefon, e-post og kommunenes nettsider. De har også sjekket kvaliteten på tjenester som tilbys på de kommunale nettsidene
Til sammen er det hentet inn 32.000 informasjonspunkter i testen, skriver Forbrukerrapporten. Dette dreier seg om alt fra informasjon om feiing, åpningstider på SFO og spørsmål om skattekort, til når helsesøster er til stede og grenseavstander ved oppsetting av redskapsbod.

Powered by Labrador CMS