Salt losses fra skip til kai fra nytt, miljøvennlig skip. Foto: Mesta
Salt losses fra skip til kai fra nytt, miljøvennlig skip. Foto: Mesta

Kutter vinterdrift-utslippene med miljøvennlig frakteskip

Med lasteskipet «Hagland Premier» skal Mesta kutte utslippene fra frakt av veisalt med inntil 40 prosent.

Det skriver Mesta i en pressemelding fredag.

Årlig brukes om lag 300.000 tonn salt på norske vinterveier.

– Vi jakter hele tiden på løsninger som kan redusere utslipp. Transport av salt er en stor utslippskilde tilknyttet vår vinterproduksjon, og vi tester derfor ut all teknologi som kan redusere miljøavtrykket, sier konserndirektør for drift og vedlikehold i Mesta, Elin Vigrestad.

Skipet som fraktet saltet som Mesta bruker på Vestlandet, er «Hagland Premier», det siste av tre nye og mer miljøvennlige skip tilhørende Hagland Shipping.

De nye batterihybridskipene reduserer, ifølge pressemeldingen fra Mesta, CO2-utslipp med inntil 40 prosent og NOx-utslippet med inntil 90 til 95 prosent sammenlignet med eldre skip. Skipene er også forberedt for nullutslipp.

– Det er ekstra stas å være den første kunden på et nytt og mer miljøvennlige skip, sier innkjøpsleder i Mesta, Bjørn Heggdal.

Det nye skipet Hagland Premier har hentet 4.600 tonn salt fra Arendal Havn og levert til havner i Haugesund, Etne, Stord, Eikelandsosen, Tysnes og Knarvik i Bergen.