– Det kan godt hende at de nye kontraktsformene vil gi færre konflikter, men all min erfaring tilsier at prosjekter handler desidert mest om mennesker og menneskelige relasjoner, sier prosjektleder Erik Frogner i AF Gruppen. 

Konflikter i anleggsbransjen: – Menneskene viktigere enn nye kontraktsformer

Erik Frogner i AF Gruppen tror ikke det høye konfliktnivået i bransjen blir løst med nye kontraktsformer. – Det handler fortsatt om hvilke personer som sitter på hver side av bordet, sier han.

Erik Frogner er for tiden prosjektleder for utbyggingen av ny E18 mellom Tvedestrand og Arendal hvor AF Gruppen har en totalentreprisekontrakt med Nye Veier på cirka tre milliarder kroner. Frogner sier han er tilhenger av kontraktsmodeller der entreprenør blir mer involvert og der aktørene blir målt på mer enn bare pris, men han er uenig med de i bransjen som skaper et inntrykk av at nye kontraktsformer er det åpenbare svaret på hvordan konfliktnivået i anleggsbransjen skal dempes.

– Det kan godt hende at de nye kontraktsformene vil gi færre konflikter, men all min erfaring tilsier at prosjekter handler desidert mest om mennesker og menneskelige relasjoner. Det er med andre ord menneskene vi setter sammen i prosjektene som må få større fokus hvis vi skal redusere antallet konflikter, sier han.

Frogner trekker også frem betydningen av god bedriftskultur, prosjektkultur og samhandlingsprosesser, samt ulike former for prosjektintegrert megling.

Personalkorreksjoner

Frogner tror det er viktig at både entreprenør og byggherre har antennene ute i forhold til kjemien mellom nøkkelpersoner i prosjektene. Hvis personkjemien går ut over samarbeidet, mener Frogner det er helt nødvendig å gjøre personalkorreksjoner

– Lugger det i prosjektene, selv etter at begge parter har forsøkt å løse opp, må entreprenør og byggherre tørre å bytte ut personell. Det betyr ikke at det er noe galt med de man bytter ut, men det er dessverre slik at ikke alle mennesker samarbeider like godt med hverandre, understreker han.

Ble pålagt å fjerne personer

Adm. dir. Frode Nilsen i LNS.

– It takes two to tango, sier administrerende direktør

Frode Nilsen i LNS, når han skal beskrive viktigheten av å ha persontyper som fungerer sammen i prosjektene.

Nilsen er opptatt av at det må gis «rødt kort» til begge sider av bordet i de tilfellene hvor elendig personkjemi skaper utfordringer i prosjektene.

– Vi har vært i prosjekter med store konflikter hvor vi har blitt pålagt å fjerne nøkkelpersoner. Vi har erstattet disse med nye og samarbeidsvillige folk uten at samarbeidet har blitt bedre. Jeg tror derfor det er viktig at begge sider av bordet er ydmyke og villige til å skifte ut folk hvis det låser seg helt i prosjekter, sier Nilsen.

Ytterpunkter

Han forteller om krevende og komplekse prosjekter med kontraktuelle utfordringer som går bra fordi menneskene i prosjektet passer sammen og ønsker å samarbeide.

– På den andre ytterkanten har vi hatt prosjekter hvor det «krig» fra start til slutt på grunn av dårlig personkjemi, sier Nilsen.

Ifølge LNS-sjefen gjør de vurderinger i forhold til hvem i egen organisasjon de mener vil egne seg best for prosjektene de regner på, og i den sammenheng ser de også på hvilke erfaringer de har med personene byggherren stiller med.

– Har vi folk i egen organisasjon som tidligere har samarbeidet godt med de byggherren stiller med, så vektlegger vi selvsagt det, sier Nilsen.

Tiltrekkes ulike mennesketyper

Utbyggingssjef Ruth G. Haug i Nye Veier.

Utbyggingssjef Ruth G. Haug i Nye Veier er også meget klar

på at det er menneskene og ikke kontraktsformen som er den desidert viktigste faktoren for et velfungerende prosjekt.

– Kontraktstypene er selvsagt viktige verktøy i forhold til å oppnå gode prosjekter, men menneskers evne til samarbeid og hvordan du setter de riktige menneskene sammen i team betyr mye mer, sier hun.

Haug, som har bred bransjeerfaring fra både byggherre-, entreprenør- og rådgiversiden, mener en av hovedårsakene til alle konfliktene i anleggsbransjen ligger i at aktørene som skal samarbeide i prosjektene tiltrekker seg ulike mennesketyper.

– Rådgivere, entreprenører og byggherrer har økonomiske drivere og andre drivere som er helt ulike. Derfor tiltrekker de seg også helt forskjellige typer mennesker som alt for ofte blir sittende i sin egen boble uten å forstå motparten, sier Haug.

– Bør flere bytte jobb og roller slik du har gjort i din karriere?

– Ja, jeg tror i hvert fall ikke det er noe ulempe for et prosjekt om nøkkelpersonell fra entreprenør har erfaring fra byggherresiden eller motsatt, svarer Haug.

– Personene må være innstilte

Prosjektleder Bård Nyland i Statens vegvesen. Foto: Tomas Rolland / Statens vegvesen

Bård Nyland er prosjektleder for E6 Helgeland hvor Staten vegvesen prøver ut den nye vegutviklingskontrakten der entreprenøren har ansvar for både prosjektering og bygging av veien, samt drift i byggeperioden og etter ferdigstillelse.

Nyland sier til Byggeindustrien at en av tankene med vegutviklingskontrakten er å eliminere konflikter gjennom åpenhet, tillitt og dialog mellom totalentreprenør og Statens vegvesen. Han vektlegger imidlertid at vegutviklingskontrakten er lite verdt hvis personene i prosjektet ikke er innstilt på å jobbe på denne måten.

– Det må være et iboende ønske om å jobbe slik vi gjør i denne kontrakten, understreker Nyland.

Mister kontrollen

Er det tilfeldig at akkurat du blir satt til et stort prosjekt med en ny kontraktsform der noe av grunnideen er å skape et bedre samspill mellom byggherre og entreprenør?

– Det vet jeg ikke, men det jeg kan si er at de som settes inn i dette prosjektet ønsker og er motiverte for denne type kontrakter. Statens vegvesen jobber fortsatt desidert mest med enhetspriskontrakter der vi har ansvaret for prosjekteringen og hvor vi har bestemmelsesrett over det som skal bygges og de korreksjonene som gjøres underveis. Det er ikke gitt at alle i Statens vegvesen ønsker å gi slipp på mye av den kontrollen, slik vi faktisk gjør i en totalentreprise. Det betyr ikke at det er noe galt med personen som ikke ønsker å jobbe med for eksempel vegutviklingskontrakten, men det er viktig å ha dette i tankene når man setter sammen teamene som skal jobbe med nye kontraktsformer, sier Nyland.

Konkurransepreget dialog

Han mener relasjonene mellom folk er viktig i kontraktssammenheng og trekker frem den konkurransepregede dialogen før oppstart i E6 Helgeland prosjektet som viktig for å holde konfliktnivået nede.

– Gjennom den konkurransepregede dialogen før oppstart i prosjektet, luket vi ut en rekke potensielle konfliktpunkter, samtidig som partene i samarbeid har funnet frem til de beste løsningene for prosjektet. Dette bidrar til å holde konfliktnivået nede, sier han.