Kan få Norges første turborundkjøring

Rundkjøringen med det forlokkende navnet skal ha 30 prosent mer kapasitet enn en tradisjonell rundkjøring, og er interessant for prosjektet E6 Trondheim – Stjørdal.

Prosjektet E6 Trondheim – Stjørdal er ikke redd for å prøve nye ting. Da Våre veger i desember 2009 skrev en artikkel om rundkjøringsmodellen som er blitt veldig populær i Nederland, og også bygges flere steder ellers i Europa, fanget den umiddelbart prosjektledelsens oppmerksomhet.

- Vi synes dette er spennende, og vil være med i startgropa når denne utformes, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen til vegvesen.no.

Det som er spesielt med den, er at kantsteiner eller liknende hindrer bilistene i å skifte fil på feil sted i rundkjøringa. Altså blir de to feltene i bredden utnyttet maksimalt ved at flettingen i rundkjøringen alltid skjer der det skal. Man må velge rett fil inn for å komme ut på rett sted.

- Slik rundkjøringene fungerer i dag, skjer det ofte at bilistene kjører i midten og blokkerer to felt av gangen. Gir de ikke tydelige signaler om at de skal ut i første avkjøring, blir bilistene som skal inn i rundkjøringa stående og vente. Dermed stopper trafikkflyten opp unødvendig, sier Johnsen.

- Svært interessant. En lur måte å tenke på, og verdt å vurdere, sier overingeniør Torstein Ryeng i Vegdirektoratet til Våre veger.