JLR Ranheim

Anleggsleder Hugo Myrstadvatn og prosjektleder Øyvind Heggeset fra Betonmast Røsand sammen med byggherreombud Jonas Grønning fra Eiendomskonsult er godt fornøyd med resultatet av arbeidet.

Det finnes mange med en entusiastisk bilinteresse omkring i landet, og for de som måtte holde til i Trondheimsområdet er mulighetene til en skikkelig godbit nå kommet i de nye lokalene til Nardo Bils avdeling for Jaguar og Land Rover.

Fakta

Sted: Ranheim

Prosjekttype: Næringsbygg

Bruttoareal: Cirka 4.300 kvadratmeter

Byggherre: Ranheim Næringsbygg

Totalentreprenør: Betonmast Røsand

Prosjektkostnad: Cirka 97,5 millioner kroner inkl. mva.

Arkitekt: Grimstad og Tønsager

Landskapsarkitekt: TAG Arkitekter

Byggeledelse: Eiendomskonsulent

Rådgiver: COWI

Underentreprenører og leverandører: Grunn- og utomhusarbeider: Haw Anlegg l Gulvstøp: Hæhre Gulvstøp l Prefabrikkert betong: Spenncon l Stål: R.S Stål l Flis: Mursystem l Tømrer: Arnstein Sørgård l Handløpere i trapp: Melby Snekkerverksted l Teleskopiske skyvedører: R. Daaland l Innvendige glassvegger og systemhimling: Valtec l Porter, brannporter og branngardiner: Windsor l Lås og beslag: Beslag-Consult l Tak og fasade: Kalstad Montering l Metallarbeider: Rustfrieksperten l Glassfasade: Sørvindu l Maler: Rosenborg Malerteam l Gulvbehandling: Nordbelegg l Kjøkken: Studio Sigdal Trondheim l Skjermer: Inventum Nordmøre l Taktilmerking: Taktilia l Rør, elektro og ventilasjon: Caverion l Heis: Lift-Tech l Løfteplattform til dekk: DemaNor l Eksostromler: Autolift

– Dette må vel være et av landets fineste bilanlegg, sier Jonas Grønning fra Eiendomskonsulent AS. Grønning har vært byggherreombud for prosjektet. Byggeindustrien møter ham i en smakfullt innredet salong med oversikt over salgsarealene, sammen med Hugo Myrstad Strand og Øyvind Heggeset, henholdsvis anleggsleder og prosjektleder for Betonmast Røsand som har vært totalentreprenør for anlegget.

Krevende jobb

De tre er klare på at det har vært en krevende jobb, men også spennende. De er også enige om at resultatet er blitt bra, og står bra til de til dels eksklusive bilene som omsettes der. Grønning forteller at det er en lang historie forut før det hele nå er på plass i bygget som har tre plan; sokkel, 1. etasje og en mesaninetasje.

Nardo Bil-gruppen har hovedkontor på Leangen i Trondheim, med avdelinger i Steinkjer, Stjørdal, Orkanger, Kristiansund, Molde og Ålesund. Avdelingene forhandler profilerte merker som Volvo, samt Jaguar og Land Rover i Trondheim (i den nye avdelingen på Ranheim) og i Ålesund. Når man ønsket en egen avdeling for Jaguar og Land Rover, var det for å skille ut salget av nettopp disse to merkene, sammen med delelager og verksted, og også samle dette i lokaler med eleganse og kvalitet.

Men etter at Nardo Bil hadde festet seg ved Ranheim som et egnet sted å bygge, blant annet like inn til E6 nordover fra Trondheim, dukket det opp problemer. Det var Bane NOR som planla en ny jernbanetrase mellom Trondheim og Stjørdal, og all fremdrift for bygget stanset frem til Bane NOR hadde besluttet endelig trasé.

– Dermed kunne arbeidet starte på nytt, og det var da vi kom inn, forteller Grønning. Da var det blitt 2018. Ved årsskiftet 2018/2019 ble oppdraget sendt til prising, og etter hvert ble Betonmast Røsand tildelt oppdraget. Prosjektleder Øyvind Heggeset sier at man kanskje kan spørre om hvorfor det var de, lokalisert på Averøy utenfor Kristiansund som fikk oppdraget all den tid Betonmast har en egen avdeling for Midt-Norge lokalisert i Trondheim.

– Avdelingen her hadde fullt opp med arbeid på det tidspunktet, og i tillegg ville Nardo Bil gjerne ha med oss siden vi nettopp hadde levert et nytt bilanlegg til dem i Molde. Og vi har naturligvis et svært godt forhold til avdelingen her i Trondheim, sier han.

Flere om jobb og anlegg

Jonas Grønning sier at det var snakk om to entrepriser. Grunnarbeidene med graving, anlegg av infrastruktur og så videre gikk til Haw anlegg, mens Betonmast Røsand skulle ta seg av selve bygget. Betonmast Røsand påpeker at de har hatt med seg mange dyktige samarbeidspartnere i prosjektet som har gjort en god jobb.

Det er for øvrig flere leietakere i bygget, som er eid av selskapet Ranheim Næringsbygg. Sokkeletasjen rommer lokaler et eget selskap for karosseriarbeider, Nardo og Melhus Bilskade as, som eies i fellesskap av det to bilforhandlerne Nardo Bil og Melhus Bil.

Deretter disponerer Nardo Bil 1. etasje og mesaninetasjen. I den øverste er det blant annet kontorer, møterom, kantine og så videre, og de fleste av rommene her har god utsikt til utstillingslokalene. 1. etasje rommer blant et moderne verksted, kundemottak, resepsjon og plass for selgere, sammen med utstillingslokaler. De er delt i tre. I inngangsdelen har Jaguar egen plass til venstre når kan kommer inn, mens Land Rover har sin avdeling til høyre.

God fremdrift

Prosjektleder Heggeset sier det har vært et spennende prosjekt å jobbe med. Man startet arbeidet med selve anlegget i tidlig på høsten 2019, og overleveringen skjedde til avtalt tid i august i år.

– Det som var mest krevende, var kanskje at produsenten av Jaguar og Land Rover har en CI, en egen manual, for hvordan et bygg for deres merker skal være, både når det gjelder utforming, design og kvalitet, der vi gjerne kan si at bare det beste er godt nok. Men vi klarte å tilpasse oss til dette, også på en måte som var akseptabel kostnadsmessig, sier Heggeset.

Rent byggeteknisk er anlegget fundamentert på løsmasser. Sokkeletasjen er i prefab betong, med stålkonstruksjoner i bæresystemet for de to øvre planene. Videre er det TRP-tak og ytterveggene er i stålsandwich med delvis utforing med kassettkledning. Dette siste for å få det uttrykket man er ute etter.

For sokkeletasjen måtte man ikke ta hensyn til kravene i CI-en. De cirka 4.300 kvadratmeterne i hele bygget fordeler seg med 2.160 kvadratmeter i sokkeletasjen, 1.750 kvadratmeter i 1. etasje mens det er 390 kvadratmeter i mesaninetasjen.

I bygget er det vannbåren gulvvarme, og energitilførselen kommer delvis fra luft/vannvarmepunkt og delvis fjernvarme, der det siste brukes til å ta spissene.

Svært fornøyd

Byggherreombud Grønning peker på at det som man kanskje først merker seg ved bygget, er høy standard og kvalitet, for så vidt både på bygg og innhold.

– Det er ikke annet å si at vi er veldig fornøyde både med samarbeidet vi har hatt med Betonmast og med resultatet. Kvaliteten på det som er levert er meget bra, og det er jo viktig i et slikt bygg som skal være litt eksklusivt når det gjelder materialer og uttrykk både totalt og når det gjelder detaljene. Det har også vært meget spennende å være med på dette, det blir noe annet enn et vanlig sandwichbygg, sier han.